`112 liet onze zoon sterven'

Een Iraanse jongen werd op 2 januari plotseling ziek en overleed een dag later in het ziekenhuis. Zijn familie geeft alarmnummer 112 de schuld.

In de voortuin van het rijtjeshuis in Moerkapelle hangt een zwarte vlag. Daarnaast staat een bord met een tekst in het Farsi: `We condoleren de familie en wensen haar veel sterkte met het verlies van zo'n jonge zoon'. Het Iraanse gezin Sherafnya rouwt: in de vroege ochtend van 3 januari overleed plotseling hun 17-jarige zoon Hossein. ,,Onnodig, onnodig'', huilt zijn ontroostbare moeder. Ze geeft de schuld aan de 112-alarmcentrale, die volgens haar weigerde de fatale nacht een ambulance naar het dorp te sturen.

Hossein voelde zich op 1 januari nog prima, vertelt Samira Hosinzadeeh (22), een huisvriend van de familie. Hij ging 's avonds laat nog met andere jongelui naar een disco in Zevenhuizen. ,,'s Ochtends keerden ze terug, te voet. Hossein ging slapen. Toen hij 's middags wakker werd, had hij pijn in zijn benen.'' Hij nam paracetamol, zegt ze, en kreeg hoge koorts. ,,Later kon hij helemaal niet lopen. En hij kon geen adem meer halen.''

Volgens Hosinzadeeh belde moeder Sherafnya om ongeveer twee uur 's nachts de plaatselijke huisarts W. Vroegindeweij. ,,Ze zegt dat hij niet opnam, dat ze een bandje kreeg te horen. Ze meent dat daarop geen telefoonnummer was te horen van de vervangende dokter. Maar dat weet ik niet zeker. Haar Nederlands is niet zo best.'' Vroegindeweij: ,,Mijn bandje verwijst naar de huisartsenpost Midden-Holland, in Gouda, mét het nummer. Dat stond ook op mijn voordeur en de familie woont een paar straten bij mij vandaan.''

Mevrouw Sherafnya belde vervolgens, zegt Hosinzadeeh, om ongeveer drie uur de alarmcentrale 112 die, zo houdt de moeder vol, tot twee keer toe weigerde haar doodzieke zoon op te halen. ,,Ze kreeg te horen dat ze eerst bij haar huisarts moest zijn.'' Ten slotte bracht de wakkergemaakte vader Hossein naar een ziekenhuis in Zoetermeer, waar hij in de loop van de dag ,,aan hersenvliesontsteking'' overleed. De Sherafnya's hebben een advocaat ingeschakeld die 112 wil aanklagen.

`112' bestaat uit een groep telefonistes die klachten niet zelf beoordelen, maar bellers doorverbinden met brandweer, politie of ambulance. L. van Groeneveld is hoofd van de Centrale Post Ambulancevervoer (CPA) van de regio Holland Midden. Ze hoopt dat de klacht van de Sherafnya's snel komt, ,,zodat er duidelijkheid komt''. ,,Of we gaan, hangt af van de info die een beller ons geeft. Een hartinfarct is gillende spoed. Aan onze telefoon zit een mix van verpleegkundigen en andere goed opgeleiden. Grappenmakers ontmaskeren ze zo, maar een nadeel is dat ze de patiënt niet kunnen zien.''

En de taal? ,,Ze redden zich, ook al gaat het om slecht Nederlands sprekende mensen. Is de urgentie hoog, dan rijden onze ambulances, zónder overleg met huisartsen. Anders wordt 112 zo traag dat we het wel kunnen afschaffen.'' Ze zegt dat ze de zaak-Hossein Sherafnya zal onderzoeken.

Even later belt ze terug: ,,Om één minuut over zes 's ochtends, op 3 januari, belde een man uit Moerkapelle. Eerder heeft hierover niemand gebeld.'' Volgens Van Groeneveld mompelde de beller ,,iets onverstaanbaars – er moest een ziekenwagen naar de Muizenstraat of zo – en hing hij toen op. De politie heeft toen uitgezocht dat het om de Mauritsstraat ging. De ambulance is er meteen heen gegaan.'' Maar toen was Hossein al in het ziekenhuis, waar hij na enkele uren overleed.

Gisteren is Hossein begraven. Zijn klasgenoten van scholengemeenschap De Goudse Waarden waren er, veel collega-voetballers van v.v. Moerkapelle, familieleden en vrienden. Een tante is uit Canada over: ,,Unbelievable'', zegt ze als de lange stoet naar de plaatselijke begraafplaats wandelt. ,,Het is een schande dat de ziekenauto niet meteen kwam.''