Nederland blijft geld spenderen

Nederlanders blijven meer geld uitgeven, maar de groei van die bestedingen neemt sterk af. Vorig jaar oktober gaven consumenten 2,7 procent meer uit dan in dezelfde maand van 2000, zo blijkt uit cijfers die vanochtend werden gepubliceerd door het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS).

De hogere uitgaven in oktober werden in bijna alle categorieën gesignaleerd, maar er werd vooral veel extra gespendeerd aan duurzame goederen. De sterkste groei, van 4,6 procent, werd gemeten bij woninginrichting, elektronische apparatuur, doe-het-zelfproducten en vervoermiddelen.

Aan andere goederen en eten en drinken werd in oktober 2,5 procent meer gespendeerd. Alleen aan kleding en schoenen werd in oktober minder geld uitgegeven, berekende het CBS.

In het derde kwartaal groeide de consumptie met 1,5 procent. Diensten met betrekking tot vervoer en communicatie stegen in dit kwartaal het meest (8,5 procent). Die maand daalden de categorieën zuivelproducten en vlees- en vleesproducten het meest, respectievelijk 6 procent en 5,6 procent. Een andere sterke daler in het derde kwartaal waren tabaksproducten, waarvan 3,9 procent minder werd verkocht.

Over de eerste tien maanden van het afgelopen jaar gaf de Nederlandse consument gemiddeld 1,7 procent meer uit aan consumptiegoederen dan in het jaar 2000. Dit is weliswaar een groei, maar een lagere groei dan in voorgaande jaren. In 2000 groeide de consumptie nog met 3,5 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Door de terugvallende groei van de binnenlandse bestedingen konden de besparingen in Nederland stijgen, aldus het CBS.