KLM bespreekt vluchten met BA

KLM is met British Airways ,,in een vergaand stadium'' van gesprek over beperkte samenwerking voor vluchten naar het Midden-Oosten. Dat heeft een woordvoerder van KLM vanochtend bevestigd. De samenwerking tussen KLM en BA betreft een zogeheten code-sharing-overeenkomst, waarbij beide maatschapijen vliegreizen verkopen onder hetzelfde vluchtnummer.

Het vliegverkeer naar het Midden-Oosten is sinds de aanslagen in de VS van 11 september en de daarop volgende militaire operatie in Afghanistan met meer dan 11 procent gedaald. KLM en BA kunnen bij samenwerking op het Midden-Oosten hun capaciteit op die routes terugbrengen en daarmee het verlies op deze momenteel incourante vluchten beperken.

Zowel KLM als British Airways liet weten dat de ophanden zijnde samenwerking niet betekent dat er fusiebesprekingen tussen beide bedrijven zijn. British Airways heeft grote belangstelling voor de KLM. Veel hangt echter af of British Airways van de luchtvaartautoriteten in de VS en Groot-Brittannië aan code-sharing kan gaan doen met zijn Amerikaanse partner American Airlines. Pas als die optie afvalt komt KLM/Northwest voor BA weer in beeld.

KLM en BA maken met hun samenwerking op vluchten naar het Midden-Oosten gebruik van de versoepeling na 11 september van de regels voor samenwerking in de luchtvaart door de Europese Commissie. Wel moeten luchtvaartmaatschappijen uit de regio in het Midden-Oosten geen bezwaar maken tegen de samenwerking van de twee Europese maatschappijen.

Eerder maakte KLM al gebruik van de versoepeling van de mededingingsregels in de luchtvaart om op bepaalde routes een beperkt samenwerkingsverband aan te gaan met het Amerikaanse Continental Airlines. ,,Ook daarbij was het oogmerk de kosten terug te brengen en winstgevendheid te verhogen'', zegt een KLM-woordvoerder.

KLM heeft 109 miljoen euro ontvangen van het Scandinavische SAS voor de verkoop van het Noorse Braathens. Samen met de 26,9 miljoen euro die KLM van minister Netelenbos (Verkeer) kreeg en een kleine 100 miljoen euro door vliegtuigen te herfinancieren, zal de kasstroom van KLM met 200 miljoen euro minder dalen dan voorzien.

Na 11 september schatte KLM dat er maandelijks 100 miljoen euro uit de kas zou vloeien door de crisis. Dat bedrag zou tot en met maart oplopen tot 600 miljoen euro. Dat wordt nu 400 miljoen euro.