Verdwijnen `tikker' ontregelt studentenhuizen

De `tikker' waarmee sinds jaar en dag de telefoonrekening in studentenhuizen wordt bijgehouden, is binnenkort verleden tijd. Studenten halen de stopwatch van stal.

Op studentencomplex Ina Boudier Bakkerlaan (IBB) in Utrecht heeft vrijwel ieder huis een donker hoekje, met veel papieren en een schoolbord om boodschappen door te geven. Daar staat de telefoon. Vaak doen vijftien mensen samen met één lijn. Om bij te houden hoeveel iedereen verbelt, hebben ze een tikker, een klein apparaatje dat bijhoudt hoelang iemand belt.

,,Dat systeem werkte goed'', vertelt Koen van de Wijngaard van IBB 117-2. ,,Iedereen schreef op voor hoeveel tikken hij belde. Sommigen vergaten dat wel eens, maar dat kostte nooit meer dan een gulden per persoon per maand.''

In veel studentenhuizen ontstond lichte paniek toen KPN aankondigde per 1 januari 2002 te stoppen met het sturen van de benodigde `pulsen' naar de tikkers. KPN schakelt over op nieuwe centrales en er zouden te weinig mensen gebruik maken van tikkers om de dienst nog langer voort te zetten.

Koen heeft als tijdelijke oplossing een stopwatch over de tikker heen geplakt. ,,Mensen moeten opschrijven waar ze heen bellen, en hoelang het gesprek duurt. Dan kan ik uitrekenen hoeveel ze ongeveer moeten betalen. Om eerlijk te zijn, denk ik dat het aan het einde van de maand een zootje wordt.''

Over een tijdje krijgt het huis een zogenoemd AW-telnet systeem, waarmee je alleen kan bellen als je een pincode intoetst. De bewoners moeten eerst een beltegoed overmaken, dus met wanbetalers zal het huis binnenkort geen problemen meer hebben. Helaas was het apparaat tijdelijk niet leverbaar. ,,Ik hoop dat het er volgende maand is, voorlopig behelpen we ons met de stopwatch.''

Een paar huizen verderop, op 143-1, hebben de bewoners een gespecificeerde rekening aangevraagd. Iedere keer dat ze bellen moeten ze het nummer opschrijven. Aan het einde van de maand wordt de rekening – voor vijftien mensen – uitgesplitst. Ook dit huis wacht op een nieuw systeem. ,,Het woonbestuur had keurig uitgezocht welke alternatieven er waren, en die voor ons op een rijtje gezet'', vertelt bewoonster Jessica Bakker, ,,Als je binnen een maand reageerde, kon je via hen met korting bestellen. Dat is helaas niet gelukt.''

Op nummer 149 waren ze wel op tijd. Daar hebben de bewoners een computerprogramma aangeschaft dat voor iedereen de rekening bijhoudt. ,,Je hoeft zelf niets meer uit te rekenen'' zegt bewoner Arjen Boersma.

Er is nog een voordeel: omdat je niet kan bellen zonder je pincode in te voeren, raken er nooit meer tikken kwijt. Arjen schreef ze natuurlijk altijd keurig op, maar een huisgenoot, die liever anoniem wil blijven, zegt het wel eens vergeten te hebben. ,,Ik probeerde er wel aan te denken, maar dat lukte niet altijd.''

Het huis heeft nu ook geen last meer van insluipers die gratis komen bellen. Arjen: ,,Als de voordeur hier openstond, liepen hier weleens mensen naar binnen om dure gesprekken te voeren. Dat kan nu niet meer.''Rogier Tijnagel van 41-1 maakt zich niet druk over het verdwijnen van de tikker uit het studentenleven. Hij maakt zelden gebruik van de huistelefoon. ,,Ik bel altijd mobiel, dus mij maakt het niet uit.''

Voor diegenen die geen vervanging voor de tikker hebben weten te regelen, is de nood nog niet aan de man. Alle tikkers blijken – ruim na 1 januari – nog te werken. Wanneer het signaal echt zal worden stopgezet weet niemand, ook KPN niet.