Screentests op Godfather-dvd

Op de Godfather-dvd's vertelt Francis Ford Coppola hoe de studio zijn films gewelddadiger wilde hebben, ontdekt Dana Linssen.

Bijna negen uur duurt de hele Godfather-trilogie en bijna negen uur praatte regisseur Francis Ford Coppola bij elkaar op de commentaarkanalen van de drie films plus het schijfje met alle bonusmaterialen, die met elkaar de luxe uitgevoerde The Godfather dvd Collection vormen. De afzonderlijke films behoorden al sinds de eerste film naar de boeken van Mario Puzo uit 1972 tot de meest verhuurde video's aller tijden, dus met deze box over de opkomst en ondergang van een maffiafamilie heeft distributeur Paramount een geheide seller in handen.

In alles wat dvd zoveel leuker, gebruikersvriendelijker en beter maakt dan video is voorzien in deze box. De digital versatile disc (dvd), een cd schijfje dat geschikt is voor de digitale opslag van veel beeldmateriaal, is geruisloos bezig de afspeelbare video overbodig te maken. Er zijn ook al dvd's waarop je zelf beelden kunt opnemen, en overspoelen en weer opnemen.

De meeste filmmaatschappijen zijn inmiddels aan een grote inhaalslag bezig. Een trailer en wat promotioneel gebabbel over hoe geweldig het allemaal wel niet was op de set, worden al gauw onder de noemer `extra's' geplaatst en het grote incasseren kan beginnen.

De Godfather-box is een uitstekend voorbeeld van hoe het wel moet: veel extra's, waaronder documentaires, foto's, filmpjes van Oscar-uitreikingen en allerhande trivia, goed beeld in oorspronkelijk filmformaat en een regisseur die zijn stem schor kletst op de commentaartracks bij zijn films, die je naar believen aan en uit kunt schakelen. Francis Ford Coppola vertelt werkelijk van alles. Hoe hij erop kwam Al Pacino te casten voor de rol van Michael Corleone (hij zag de begdoopin jaren zeventig nog tamelijk onbekende acteur al na eerste lezing voor zich) of hoe Marlon Brando met behulp van papieren zakdoekjes Don Vito Corleones veelgeïmiteerde mompelende dictie uitvond (Hij moet praten als een bulldog, vond de acteur al tijdens een eerste geïmproviseerde screentest). Maar ook minder bekende anekdotes en verhalen worden vermeld. Over Coppola's inspiratiebronnen voor het door de studio gestimuleerde vele geweld bijvoorbeeld. Op een gegeven moment dreigde de studio er zelfs een speciale actieregisseur bij te halen als het niet allemaal wat pittiger werd, waarop Coppola op een avond de beroemde scène bedacht waarin nota bene zijn eigen zuster Talia door een opvliegend gangstertje wordt afgeranseld.

Het is een scène die ook nog eens wordt herhaald in een van de documentaires die op de extra schijf staan. Maar daarin zijn vooral de vele screentests leuk. Van een piepjonge Al Pacino bijvoorbeeld, die aanvankelijk door de studiobazen niet als hoofdrolspeler werd geaccepteerd, omdat hij er niet uitzag als een ster. Maar stel je eens voor dat ze hun zin hadden gekregen en dat James Caan (nu te zien als Sonny) of zelfs Robert Redford die rol had gekregen. Robert de Niro, die ook auditeerde voor Sonny mocht uiteindelijk in deel twee de jonge Vito Corleone spelen.

En nu ze zelf een beroemde dame is geworden is dochter Sofia Coppola's eerste filmoptreden als baby in een doopscène natuurlijk niet meer uncredited, zoals in 1972. Negentien jaar later stond ze naast dezelfde doopvont in The Godfather III, waarin ze een belangrijke bijrol speelde. Het is dat ze daarna met clipregisseur Spike Jonze (Being John Malkovich) trouwde en zelf het bijzondere The Virgin Suicides regisseerde, want als actrice werd ze na haar rol als Mary Corleone afgebrand. Vader Francis is vertoornd: ,,Net zoals in de film werd ze neergeschoten met kogels die eigenlijk voor haar vader bedoeld waren.''

De anderen die met hem aan dit enorme project samenwerkten hebben het al eerder opgemerkt: Coppola is net zo'n emotionele familieman als de Corleones die hij gedurende het grootste gedeelte van de twintigste eeuw portretteerde.

The Godfather dvd Collection, Paramount Home Entertainment, 68,04 euro