Soepel en heel geduldig

Als interim-voorzitter van de directie van de Nederlandse Spoorwegen staat Karel Noordzij (55) voor een bijna onmogelijke taak. Hij moet de treinen beter op tijd laten rijden, met minder mankementen, en het ziekteverzuim moet omlaag. En dat binnen zes maanden.

Maar bovenal moet een vervanger van Hans Huisinga, volgens de eveneens zojuist aangestelde president-commissaris Wim Meijer, `bindend' te werk kunnen gaan. Het moet iemand zijn die de verhoudingen binnen het spoorbedrijf kan verbeteren. Het personeel verweet het duo Timmer en Huisinga een ramkoers.

Minister Netelenbos lijkt van het duo Meijer en Noordzij veel overleg en begrip te verwachten. Zij moeten de vele belangengroepen bij NS bij elkaar kunnen brengen.

Noordzij is zo'n polderman. Hij is voormalig lid van de Sociaal Economische Raad (SER), en hij was actief in verschillende internationale lobbyorganisaties voor het wegvervoer.

In 1994 werd Noordzij algemeen voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN). De belangenorganisatie van transportonderemers was even daarvoor ontstaan uit NOB Wegtransport en twee christelijke werkgeversorganisaties. Het is Noordzijs verdienste geweest met veel geduld en overleg de over elkaar heen buitelende clubs uiteindelijk tot één soepel werkende organisatie te smeden. Ook zette hij de organisatie op de kaart en verbeterde hij de contacten met de politiek en de milieuorganisaties.

Als voorzitter van TLN kwam hij ook meerdere malen met de minister van Verkeer en Waterstaat in aanvaring, zoals over de aanpak van het fileprobleem, over een inhaalverbod voor vrachtwagens en over de dieselproblemen, in de zomer van 2000. Daarbij moest hij ook de woede van de vervoerders in goede banen weten te leiden. In september bereikte hij het `dieselakkoord'.

In mei nam hij, na twee termijnen van drie jaar, afscheid van TLN. Hij wilde het een paar maanden rustiger aan doen, meer tijd aan zijn gezin besteden. Daarna zou hij weer aan de slag gaan, zo liet hij bij zijn afscheid weten. Tussen kerst en oudjaar benaderde Netelenbos hem voor zijn nieuwe functie bij NS.

Noordzij heeft ook in het buitenland gewoond en gewerkt, in de Verenigde Staten, Frankrijk en België. In 1973 studeerde hij af in civiele techniek aan de TU Delft, waarna hij officier werd bij de Koninklijke Marine. Vervolgens werkte hij als manager bij een ingenieursbureau en haalde hij zijn MBA bedrijfskunde aan de befaamde Franse business school INSEAD.

Van 1978 tot 1984 werkte hij als projectmanager bij McKinsey in Amsterdam, waarna hij overstapte naar Schiphol. Daar was Noordzij vóór zijn functie bij TLN tien jaar werkzaam, achtereenvolgens als commercieel adjunct-directeur en directeur. Noordzij was medeoprichter van belangenorganisatie Nederland Distributieland.