Intuïtie en flauwe grappen

Een markante persoonlijkheid, een ondernemer die risico's durfde te nemen. maar ook een man die het liefst wilde doen voorkomen of ie alles in z'n eentje deed.

Een aantal reacties op het overlijden van Freddy Heineken.

Mr. R. Hazelhoff, oud-bankier:

,,In al die jaren dat de heer Heineken betrokken was bij de brouwerij heeft hij een enorme zet gegeven aan de internationalisering en de geografische spreiding van de activiteiten van het Heineken-concern. ''

Hazelhoff kent Freddy Heineken zeer goed. Hij maakte hem niet alleen mee uit hoofde van zijn functie als president-commissaris van Heineken NV maar had al nauwe contacten met Heineken in de tijd dat Hazelhoff zelf bestuurvoorzitter was van Heinekens huisbankier ABN Amro. Hazelhoff prijst Heineken vooral ook om zijn humor en om de door hem bedachte en met succes in de praktijk gebrachte filosofie om Heineken-bier wereldwijd als premium brand in de markt te zetten.

De oud-bankier koestert bewondering voor Freddy Heinekens ,,enorm brede interesse'', onder andere op cultureel en maatschappelijk gebied, zaken waarmee hij volgens Hazelhoff ,,niet erg te koop liep''.

Heineken had een groot Fingerspitzengefühl, zegt Hazelhoff. ,,En dat gebruikte hij ook voor de strategische ontwikkeling van de onderneming. Aan de andere kant kon hij zich ook bezighouden met details, zoals met slagzinnen en etiketten. Die combinatie zie je niet zo vaak.''

Gert Jan Vuijk, adviseur:

,,Hij was associatief, intuïtief. Hij voelde de dingen goed aan, was soms neerbuigend tengenover analisten. Marketing was niet iets wat je kon studeren, vond hij. Hij noemde het altijd MarKUTting. Hij had een houding van: `zij hebben gestudeerd (`de anderen binen de top van Heineken'), maar ik ben hier de baas. Het woord `team' kwam nooit uit zijn mond.'' Dat zegt Gert Jan Vuyk, nu adviseur, maar van 1983 tot 1993 actief in allerlei topfuncties binnen Heineken, het laatst als global brand manager.

,,Heineken bemoeide zich veel met reclame. Hield eigenhandig dingen tegen. Zoals bijvoorbeeld een campagne waar maanden aan gewerkt was. Hij ging naar reclamebureau FHV en zei na tien minuten: dit is niks. Dus ging het niet door.

,,Een directeur leidde hem een keer rond in de nieuwbouw van een nieuwe vleugel en zei trots tegen Heineken: hier komt mijn kamer. Eigenhandig heeft Heineken daar de kleinste kamer van die vleugel van gemaakt. Hij had een behoorlijk ego. Hij wilde graag doen voorkomen alsof hij alles in zijn eentje deed.''

Barbara Smit, biografe:

,,Hij is de laatste ondernemer van die generatie. Hij was niet zo'n gepolijste manager met een MBA zoals ze tegenwoordig zijn. Maar een echte ondernemer die risico's nam en mensen durfde te bruuskeren. Hij was scherp, kwam geestig uit de hoek. Maar hij maakte ook flauwe seksistische grappen die je nog kende van het schoolplein'', zegt Barbara Smit, auteur van de Heineken-biografie Een leven in de Brouwerij. ,,Hij had conservatieve ideeën over de rol van de vrouw in de samenleving. Maar hij ging wel het liefst met vrouwen om. Niet alleen omdat hij ze mooi vond maar omdat hij ze interessanter vond dan mannen. Hij zei dat hij zó door mannen heen keek.''

,,Hij verzamelde graag lakeien om zich heen, discipelen. Daar kon hij het goed mee vinden, hij ergerde zich er niet aan. Wel zei hij achteraf dan lelijke dingen over ze.''

De Japanse bierbrouwer Kirin:

,,Wij denken met weemoed aan het fantastische werk van Alfred Heineken die van Heineken een merk van wereldklasse heeft gemaakt en spreken diepe dank uit voor het vele werk dat hij heeft verricht voor de verkoop van Heineken in Japan. Wij bidden voor zijn zielenrust.'' Aldus een verklaring van Kirin, een van de grootste bierbrouwers van Japan en minderheidsaandeelhouder (49 procent) in Heineken Japan. Heineken bier dat in Japan wordt verkocht, wordt deels geïmporteerd.

Frans de Groen (Grolsch):

,,Ik herinner me Freddy Heineken nog van de biertapwedstrijden van het Centraal Brouwerij Kantoor. We zaten beiden in de jury. We waren weliswaar concurrenten, maar respecteerden elkaar. Door die biertapwedstrijden kregen we een aardig inzicht in elkaars producten'', reageert Frans de Groen, voormalig directeur van Grolsch, de brouwerij waarvan de familie De Groen grootaandeelhouder is.

,,Ik ben twaalf jaar geleden als brouwer gestopt, maar al in de jaren zeventig was ik erg onder de indruk dat hij aan zo'n groot bedrijf als Heineken een ziel wist te geven. Zijn verdiensten lagen niet zozeer aan de technische kant van het bierbrouwen, maar meer op verkoop-, marketing- en reclamegebied. Het was een markante persoonlijkheid.''