Euro slecht prijsverschillen niet

Dankzij de eenheidsmunt worden prijsverschillen in Europa zichtbaar. Maar er is nog geen eenheidstarief voor de BTW. Ga voor een bed naar Duitsland.

Voor het tweepersoons bed (type `Hemnes') van IKEA kan de Europese consument het beste naar Duitsland gaan. Daar kost het 160 euro. Precies hetzelfde bed kost in Spanje 270 euro en in België 272 euro. De Nederlandse klant komt goed weg met 180 euro.

De prijsverschillen zijn groot in de eurolanden, zo wordt duidelijk nu de euro is ingevoerd. Het Amerikaanse weekblad Newsweek kost in België 5,70 euro en in buurland Duitsland 6,14 euro. De bananenshampoo (250 ml) van het Britse Bodyshop kost in Duitsland 5,95 euro en in Spanje 4,79 euro.

Het prijsverschil bij het Hemnes-bed heeft alles te maken met de beddenconcurrentie, zegt Rob van den Noort, salesmanager bij IKEA Nederland. ,,Die is groot in Nederland en Duitsland, waardoor we de prijzen hier laag moeten houden. Maar die concurrentie stelt amper wat voor in Spanje en België, dus daar kunnen we de prijzen hoog laten.'' Dat is voor elk IKEA-product anders, zegt Van den Noort, afhankelijk van de lokale concurrentie. ,,Daardoor komt de klant in elk land op ongeveer hetzelfde bedrag uit als je de prijs van tien willekeurige IKEA-producten bij elkaar optelt.''

Een prijs kun je dan ook uitsluitend relatief bekijken, zegt Carl-Henric Enhörning, financieel bestuurder van de Zweedse kledingketen Hennes & Mauritz (770 winkels in veertien landen). ,,De consument kan prijzen in verschillende landen niet zomaar vergelijken. De marktomstandigheden zijn overal anders. Er is lokale competitie, maar ook loon- en huurkosten verschillen sterk, en de BTW en de koopkracht van de bevolking. De Duitser heeft in absolute euro's meer te besteden dan de Spanjaard. Het gaat erom dat de gemiddelde consument in elk land relatief even duur of goedkoop uit is bij elke H&M-winkel. De gemiddelde Spanjaard zal bij H&M in Spanje in absolute bedragen altijd minder betalen dan de gemiddelde Duitser bij H&M Duitsland.''

Toch is het IKEA Hemnes-bed juist in Spanje – in absolute prijs – veel duurder dan in Duitsland. Dat komt volgens Van den Noort van IKEA Nederland omdat, alle kosten ten spijt, de lokale concurrentie voor IKEA de doorslag geeft.

Kledingketen Esprit is van dit principe afgeweken en trok de prijzen in alle eurolanden gelijk. De consument in Parijs betaalt dus evenveel voor het roze Esprit-truitje als de consument in Wenen. Als richtprijs nam Esprit zijn grootste markt: Duitsland, waar de Esprit-prijzen tevens het laagst zijn. [Vervolg EURO: pagina 9]

EURO

Prijsverschil door tarieven BTW

[Vervolg van pagina 1] Daardoor zijn de Nederlandse Esprit-prijzen met vijf procent gedaald en die in België zelfs met tien procent. ,,Dat hebben we in fases gedaan, want als je dat in één keer doet, denkt de consument dat er iets mis is met de kleding'', zegt Gert ter Haak van Esprit Nederland. Duitsland is volgens Ter Haak goedkoop omdat de BTW daar maar 16 procent is tegen bijvoorbeeld 21 procent in België.

De winstmarge die Esprit nu inlevert in Nederland en België door de prijs te verlagen, hoopt het concern te compenseren door meer klanten te trekken, zegt Ter Haak. De loonkosten zijn in Duitsland wel hoog, maar dat zijn in Nederland en België de huurkosten weer ,,dus dat heft elkaar wel op''.

Het verschil in BTW-tarieven is een doorn in het oog van het Espritconcern. ,,We hopen zeer dat Euro-commissaris Frits Bolkestein er voor zorgt dat alle EU-landen dezelfde BTW-tarieven gaan hanteren'', zegt Gert ter Haak.

Daar verwacht de Amsterdamse econoom prof. Hugo Keuzekamp niets van. ,,De EU-landen zouden de BTW-tarieven alleen gelijk trekken als er veel consumenten-toerisme zou ontstaan. Als mensen massaal de grens over gaan om iets te kopen omdat het daar goedkoper is. Maar dat doen mensen niet.'' Bij kleine producten vinden ze het de moeite niet waard, zegt Keuzekamp. ,,In Brabant is het brood goedkoper dan in Amsterdam en toch koopt de Amsterdammer zijn brood in Amsterdam.'' En bij grote producten zoals computers of een pak, vreest de consument dat hij de bijbehorende service niet krijgt als hij ver reist om iets te kopen.,,Als mijn broekspijp moet worden aangepast, dan kan ik beter in Nederland het pak kopen'', zegt Keuzekamp.

In de VS zijn grote verschillen in BTW-tarieven. Keuzekamp: ,,Daar rijden mensen wel een heel eind de grens over voor een computer, omdat de ene staat 12 procent BTW vroeg en de andere staat vrijwel geen BTW rekent.''

dossier euro: www.nrc.nl