Voorkeur Musea

Dick Ket

Het verhaal achter het oeuvre van de neorealistische schilder Dick Ket (1902-1940) is genoegzaam bekend. Ket leed van jongs af aan een hartkwaal, was daardoor vanaf zijn achtentwintigste aan huis gebonden en schilderde vanaf dat moment alleen nog maar wat hij binnen handbereik had: huiselijke voorwerpen, die hij steeds anders rangschikte voor minutieuze stillevens en zijn eigen spiegelbeeld.

De overzichtstentoonstelling Dick Ket. De martelaar van het marterhaar in het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem nuanceert dit beeld, en vult het aan met talloze technische en biografische details. Het is niet makkelijk om in deze museale vorm een kunstenaar tot leven te wekken, maar in Arnhem lukt dat wonderwel. Dat is in de eerste plaats te danken aan de speelse, afwisselende opzet van de expositie. Behalve schilderijen zijn er tekeningen, lino's, affiches, foto's en brieven in een verrassend krullerig handschrift. Ket dacht graag en veel na over zijn kunstenaarsschap en wist zelf precies wat hij kon en wat hij niet kon. De natuur bijvoorbeeld schilderde hij toen hij nog buiten kwam graag, maar alleen en détail: een dennentak, een paardebloem, drie distels. Hij was dol op strand en bos, maar ze in hun geheel afbeelden, ,,[dat] is me te veel.'' Hoogtepunt van de expositie blijven Kets beroemde zelfportretten met een aantal vroege, schetsmatig geschilderde exemplaren waarop Ket nog met een zelfbewuste, arrogante tronie op je neerkijkt en zijn bekendste, waar de waanzin al toegeslagen heeft.

Dick Ket. De martelaar van het marterhaar t/m 15 april in het Museum voor Moderne Kunst, Utrechtseweg 87, Arnhem. Di-vr 10-17u, za-zo 11-17u.

Streamline

Een zeer in het oog springend voorwerp op de expositie Streamline: The Dawn of Tomorrow in het Stedelijk Museum is een Pontiac Silver Streak. De auto blinkt de bezoeker al van een afstand tegemoet. Bij het meeste ontwerpen, design uit de jaren '30 en '40 in Amerika, ging het om een puur stilistisch doel, vorm had wel een functie, maar de `snelle' vorm was het belangrijkst.

Streamline: The Dawn of Tomorrow/American Design '30-'55 t/m 24 febr in het Stedelijk Museum, P. Potterstraat 13, Amsterdam. Dag 11-17u.

Alvarez Bravo

De Mexicaanse fotograaf Manuel Alvarez Bravo kan met weinig toe. Traptreden, een schaduw en twee gearmde vrouwen: bij hem is het voldoende. Het is een van de vele poëtische juweeltjes in het retrospectief van Alvarez Bravo in de Rotterdamse Kunsthal met zo'n honderd foto's: stillevens, portretten, straattaferelen, en landschappen.

Retrospectief Manuel Alvarez Bravo t/m 10 febr in de Kunsthal, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u.

Winters van weleer

Tussen 1550 en 1750 beleefde Nederland een `kleine ijstijd' en de in die periode zijn veel schilderijen met winterse landschappen vervaardigd. Winters van Weleer heet de expositie die het Mauritshuis wijdt aan het Hollandse winterlandschap in de Gouden Eeuw met schilderijen van o.a. Hendrick Avercamp, Jan van Goyen, Jacob en Salomon van Ruisdael.

Winters van Weleer. Sneeuw en ijs in het Mauritshuis t/m 24 febr in het Mauritshuis, Korte Vijverbeg 8, Den Haag. Di-za 10-17u.

Ilja Repin

Hij portretteerde schrijvers en componisten – tijdgenoten als Tolstoj, Toergenjev, Moessorgski en Rimski-Korsakov, maar schilderde ook genrestukken, landschappen, historische of aan de actualiteit ontleende taferelen zoals De Wolgaslepers. Zo'n 50 doeken en 35 tekeningen van Ilja Repin (1844-1930) zijn nu voor het eerst in het westen te zien.

Ilja Repin (1844-1930): het geheim van Rusland t/m 7 april in het Groninger Museum, Museumeiland 1, Groningen. Di t/m zo 10-17u.