Winkels: `geen wisselkantoren'

Supermarkten, benzinestations en horecaondernemingen ondervonden gisteren en vandaag nauwelijks problemen met de invoering van de euro. Onwennigheid met de nieuwe munt was het enige minpunt waar bedrijven mee te maken hadden. Over de gehele linie spreken ondernemers in Nederland over een soepel verloop.

,,Ons euroteam stond vanmorgen op de nieuwjaarsreceptie te glunderen'', zo liet een woordvoerster van Albert Heijn weten. Veel klanten beschikken al over euro's, terwijl het aantal pinbetalingen bij AH fors omhoog ging. Ook concurrent Laurus (Edah, Super de Boer en Konmar) is zeer tevreden over de euro-operatie. ,,Alles verloopt prima'', aldus een woordvoerder.

Een telefonische rondgang bij tankstations leert dat zich geen noemenswaardige incidenten hebben voorgedaan. Een oudere mevrouw bij de Texaco in Middelburg vroeg de pompbediende vanmorgen of hij de euro's uit haar portemonnee wilde halen. ,,Ze was nog te onwennig met het nieuwe geld'', zegt de Texaco-man, ,,maar we vertrouwen elkaar in Zeeland, hier zijn we heel braaf.''

Een veel gehoorde klacht bij pompstations gaat over mensen die alleen willen wisselen, of voor een relatief kleine aankoop met briefjes van 100 gulden willen betalen om euro's terug te kunnen krijgen. ,,Dat beginnen wij niet aan, wij wisselen geen guldens tegen euro's'', zei een medewerker van Shell in Harlingen. Ook elders weigerden benzinestations over het algemeen grote coupures in guldens aan te nemen als men daarmee een pakje kauwgom of sigaretten wilde betalen. Bij de pompstations van Bol in Flevoland kwam menig klant vóór het tanken naar binnen om te vragen of er nog met guldens kon worden betaald. De eigenaar had hapjes klaarstaan om de klandizie te verwennen.

Uit de horeca zijn eveneens weinig moeilijkheden gemeld. Directeur Jeu Claes van Koninklijke Horeca Nederland zei vanmorgen: ,,Wij zijn als eerste branche geconfronteerd met de euro, direct na middernacht op 1 januari. Van het ministerie van Financiën kregen wij toestemming om op nieuwjaarsnacht terug te betalen in guldens. En sommige kroegen hadden een speciale `wisselcounter' ingesteld.''

Volgens Claes wordt er in hotels en restaurants meer dan gemiddeld betaald met de pinpas of creditcard. ,,Uit een peiling onder onze leden blijkt dat al meer dan de helft van de klanten betaalt met euro's. Daar zijn wij erg blij mee.''

Ivo Baars, directeur van grandcafé De Zwaan in Hollum, Ameland verklaarde dat ook voor zijn bedrijf de overgang ,,zonder problemen'' was verlopen. ,,Ik heb wel een extra mannetje in de bediening gezet omdat betalingen meer tijd vergen. Maar dat is tot het eind van deze week, dan is hier het seizoen afgelopen. Gemengd betalen, dus in guldens en euro's, kan niet.''