Islam en homo`s

De interpretatie die Sjoerd de Jong in zijn bespreking van Islam en homoseksualiteit door Omar Nahas (Boeken, 9.11.01) noemt van het verhaal over Sodom en Gomorra is niet zo vergezocht als je zou denken. In de joodse traditie wordt het verhaal ook door velen zo uitgelegd als in de eerste plaats een verwerping van (seksueel) geweld en niet zozeer van homoseksualiteit in het algemeen. Het verhaal, samen met de onmisbare rabbinale commentaren, biedt daarvoor ook ruimschhots aanknopinsgpunten. Het gaat hier niet om moderne interpretaties, maar om commentaren die vaak al meer dan een millennium oud zijn.

De kern van de discussie is – naar ik hoop ook in de (liberale) islam – dat homoseksualiteit als relatievorm in de huidige betekenis van het woord pas sinds het einde van de negentiende eeuw bestaat. Waar de Tora zich in de eerste plaats tegen richt, waren de gebruiken van de afgodencultussen in Kena'an, die niet alleen mensenoffers brachten, maar ook een vruchtbaarheidsritueel hadden waarbij jonge jongens seksueel werden misbruikt. Sjoerd de Jong heeft gelijk als hij denkt dat de fundi's van beide religies zich niets aantrekken van dit soort interpretaties, maar die maken het voor de rest van de gelovigen in elk geval een stuk makkelijker om niet afvallig te worden.