CSM kampt met tegenvallers bij overgenomen bedrijven

Snoep- en voedingsbedrijf CSM heeft over het tweede halfjaar (van april tot september) 17,8 procent meer winst geboekt: 97 miljoen euro (214 miljoen gulden). Deze winst is bijna geheel te danken aan overnames. De autonome groei van omzet en winst viel terug naar een procent.

De strategie van CSM is `groei door overnames en winst door synergie'. Maar de afgelopen zes maanden had CSM grote problemen met de integratie van enkele bedrijfsonderdelen. De reorganisatiekosten liepen op, het bedrijf deed een aantal afboekingen, waardoor de resultaten tegenvielen. Bestuursvoorzitter J. Vink van CSM verklaarde in het persbericht ,,zeker in deze tijd'' tevreden te zijn over de resultaten van het afgelopen boekjaar. Toch zegt zijn financiële directeur, R. Hendriks, in een telefonische toelichting dat het concern ,,uiteraard'' op een aantal punten ,,niet tevreden is over de cijfers''.

Hendriks spreekt van een ,,voortschrijdend inzicht'' bij de raad van bestuur dat groei door overnames niet meer voldoende is. ,,We willen ook de winstmarges vergroten. Die marge is nu 7 procent. Dat moet binnen drie jaar 8 procent zijn.'' De resultaten vielen tegen doordat bij bakkerij-ingrediënten in Europa ,,integratie- en ontvlechtingsinspanningen'' waren in Scandinavië, Oostenrijk en Griekenland. Invoering van een IT-systeem vroeg ,,veel aandacht'', meldt het concern.

Ook in de Verenigde Staten kampte CSM met tegenslagen. Bij de divisie Bakery Supplies North America bleven zowel bij Baker & Baker als Henry & Henry omzet en winst ,,duidelijk achter'' bij de verwachtingen. Bij een 5 tot 10 procent lagere omzet (CSM maakt geen exacte cijfers bekend) van 2,56 miljard gulden, haalde deze divisie een bedrijfsresultaat vóór afschrijving van goodwill van 116 miljoen gulden.

Bij de snoepdivisie Sugar Confectionery (Red Band, Venco, Sportlife en King) nam de omzet via overnames met 22 procent toe tot 1,66 miljard gulden, maar het bedrijfsresultaat bleef achter. De autonome omzetgroei was volgens Hendriks ,,enkele procenten'', maar hij wil niets zeggen over het bedrijfsresultaat van deze divisie. Eerder deze maand werd al een herstructurering aangekondigd van de kauwgomproductie en sluiting van een fabriek in Amsterdam. De snoepdivisie had last van de gestegen kosten voor verpakking en energie. Op de snoepmarkt won CSM de afgelopen zes maanden geen marktaandeel. Ook de resultaten in China ,,vielen tegen''.