Raad Amsterdam akkoord met verzelfstandiging GVB

De gemeenteraad van Amsterdam is gisteravond akkoord gegaan met de verzelfstandiging van het Gemeentevervoerbedrijf (GVB). Dit betekent dat het GVB vanaf 1 januari 2001 een Naamloze Vennootschap moet worden. De gemeente wordt voor 100 procent aandeelhouder van deze NV. Het personeel van het GVB is dan geen ambtenaar meer.

Verzelfstandiging is volgens een raadsmeerderheid nodig om het bedrijf voor te bereiden op de wettelijk verplichte openbare aanbesteding van het openbaar vervoer in 2006.

Het GVB moet dan kunnen concurreren met andere bedrijven om het tram-, bus- en metrovervoer in de stad te verzorgen. Doel van de verzelfstandiging is ook een verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer. Het GVB moet een efficiënt en klantgericht bedrijf worden dat de belangen van de reizigers centraal stelt, aldus het college van burgemeesters en wethouders.

GroenLinks, CDA, SP, Mokum Mobiel en Amsterdam Anders/De Groenen stemden tegen de verzelfstandiging. Zij betwijfelen of verzelfstandiging verbetering van de kwaliteit van het vervoer en een efficiëntere bedrijfsvoering zal betekenen en vrezen dat externe verzelfstandiging automatisch zal leiden tot privatisering. Volgens PvdA, VVD en D66 is dat niet noodzakelijk. De PvdA verklaarde tegen privatisering te zijn, maar weigerde een amendement van die strekking te ondersteunen.

Een referenduminitiatief van tegenstanders van verzelfstandiging kan in de beoogde verzelfstandiging nog verandering brengen. Als Saar Boerlage, de initiatiefneemster van het referendum, voldoende handtekeningen ophaalt, kan dat referendum worden gehouden tijdens de verkiezingen voor de Tweede Kamer in mei volgend jaar.

Wat er moet gebeuren als Boerlage het referendum wint werd gisteren niet duidelijk. De gemeenteraad heeft dat probleem doorgeschoven naar de nieuwe raad die volgend jaar aantreedt.