PvdA breekt met haar sponsor

Na jaren van aarzeling heeft de Partij van de Arbeid gisteren besloten per 1 januari aanstaande de financiële banden met verzekeraar Reaal door te snijden. De jaarlijkse bijdrage van 85.000 gulden van Reaal aan een aantal stichtingen van de PvdA komt hiermee te vervallen.

De PvdA wil, voordat de verkiezingscampagnes voor de verkiezingen van volgend jaar beginnen, schoon schip maken. De verwachting is dat de campagnes duurder zullen worden dan in het verleden, omdat voor het eerst ook grootschalig zendtijd bij commerciële zenders ingekocht gaat worden.

De PvdA heeft zich formeel altijd terughoudend opgesteld als het gaat om sponsoring van politieke partijen. Coalitiegenoten VVD en D66 gaan wat gemakkelijker om met gelden uit het bedrijfsleven. De VVD houdt regelmatig zogenoemde fundraising diners met als doel geld binnen te halen.

Leefbaar Nederland, de partij die na 15 mei in de Tweede Kamer hoopt te komen en daarvoor een Amerikaanse campagne wil gaan voeren, heeft enkele weken geleden laten weten via het bedrijfsleven in totaal tussen de vijf en acht miljoen gulden op te willen halen voor de komende verkiezingscampagne.

De PvdA maakt zich zorgen over de uitgebreide fondsenwerving van andere partijen. ,,Wij hopen dat we met ons besluit deze ontwikkeling kunnen keren. Verbeter de wereld en begin bij je zelf'', aldus PvdA'er Rehwinkel.

Overigens is de band tussen PvdA en verzekeraar Reaal een nasleep van de historische banden tussen de partij en de vakbeweging, waar Reaal uit voortgekomen is.