Bordspelen boven aan verlanglijst

Sinterklaas heeft dit jaar een grote voorkeur voor traditioneel speelgoed, zoals bordspelen. Monopoly, Rummikub, Stratego, Mens-erger-je-niet en de Kolonisten van Catan verkopen 60 tot 100 procent meer dan vorig jaar rond deze tijd. Elektronisch speelgoed is uit.

,,Juist als mensen onzeker zijn, tellen familiebanden'', zegt inkoopdirecteur Caspar Klinkhamer van speelgoedketen Toys `R' Us over het succes van de bordspelen. Directeur Ruud Cornelissens van Intertoys, de grootste speelgoedwinkelketen van Nederland: ,,Sinterklaas wil met de bordspelen de gezelligheid weer terugbrengen in de huiskamers.''

Blokkendozen en poppenhuizen zijn terug van weggeweest. De Bijenkorf verkocht tot nu toe 60 procent meer poppenhuizen. Het populairst zijn die met streepjesbehang en parketvloer. ,,Het lijkt wel: hoe sentimenteler, hoe beter'', zegt Evert Habich, inkoper bij De Bijenkorf.

Ondanks een dreigende recessie en de recente terreuraanslagen in de Verenigde Staten koopt Sinterklaas dit jaar op grote schaal speelgoed. De grootste winkelketens melden omzetstijgingen van 10 tot 15 procent ten opzichte van vorig jaar. Cornelissens: ,,Bezuinigen op kinderen is kennelijk het laatste wat ouders doen.''

speelgoed: pagina 13

    • Frits Baltesen