2,20371

Hogere prijzen in horeca

Hotels, café's en restaurants grijpen de invoering van de euro aan om stiekem prijzen te verhogen om straks op mooie afgeronde eurobedragen uit te komen. Dat stelt De Consumentenbond in een brief aan Koninklijke Horeca Nederland. De consumentenorganisatie wil hierover snel opheldering.

De Consumentenbond heeft de afgelopen maanden steekproeven gehouden, waaruit zou blijken dat de prijzen met zo'n 10 procent zijn opgedreven. De bond noemt als voorbeeld een prijsverhoging van 14,25 bij een hotelovernachting in 't Voorhuys in Emmeloord. Daar zou de prijs van 140 naar 154,25 gulden zijn gestegen om in januari op 70 euro uit te komen. Ook zou de prijs van een broodje kaas in de Groningse lunchroom Frigge zijn verhoogd van 5 gulden naar 5,50 om niet op 2,27 euro, maar op 2,50 uit te komen.

De Consumentenbond roept consumenten op als straf restaurants, café's en hotels die oneigenlijke prijsverhogingen doorvoeren te mijden. Volgens Horeca Nederland zijn de prijsverhogingen een jaarlijks en logisch ritueel, en niet het gevolg van de invoering van de euro.

Op weg naar de eurokit

Inwoners van plattelandsgemeenten die vanaf 14 december een gratis eurokit (ook wel Zalmkit genoemd) willen afhalen, kunnen daarvoor in veel gevallen niet dichtbij huis terecht.

De setjes euromunten zijn tegen inlevering van een coupon verkrijgbaar bij de Hema, Shell, Combi, Postbank, Rabobank, GWK, ING en ABN Amro. In veel kleine plattelandsgemeenten zijn deze vestigingen onvoldoende vertegenwoordigd. De Nederlandsche Bank houdt er rekening mee dat mensen ook buiten hun woonplaats, bijvoorbeeld in de buurt van het werk, de eurokit ophalen. ,,Er worden 14 miljoen setjes verspreid, genoeg voor iedereen dus.'' Twee miljoen setjes worden als reserve achter de hand gehouden.

Wie wil de zakjes gaan verkopen?

Naast de `Zalmkit' brengt het ministerie van Financiën nóg een pakketje met euromunten op de markt. Vanaf 14 december kunnen consumenten een zakje met in totaal 32 munten kopen bij banken, grootwinkelbedrijven en winkels.

Hiermee probeert de overheid consumenten te laten wennen aan de nieuwe munten en komt voldoende muntgeld in omloop om na 1 januari de overgang voorspoedig te laten verlopen. Het zakje bevat voor 11,35 euro aan muntgeld, 25,01 gulden. De overheid is toeschietelijk, en doet de zakjes voor 25 gulden in de verkoop.

Probleem is echter nog wel dat er té weinig afzetpunten zijn voor de zakjes. In de woorden van een medewerker van de Eurolijn: ,,Het is nog niet helemaal duidelijk welke winkels de zakjes gaan verkopen.'' Het ministerie heeft 8,8 miljoen zakjes laten maken, maar er zijn nog verkoopkanalen nodig voor 1 miljoen daarvan. Winkels, horeca en tankstations worden opgeroepen zich te melden.

Redactie Freek Staps. Bijdrage Juliette Vasterman. economie@nrc.nl