Schumann

Dirigent Chistian Thielemann is berucht om zijn licht ontvlambaar temperament en zijn a-politieke houding, maar benadrukt zelf graag dat in muziek alleen het klinkend resultaat telt.

Thielemanns muzikale signatuur is er een van extremen. Als muzikaal directeur van de Deutsche Oper in Berlijn en onder meer gastdirigent van het Philharmonia Orchestra betoont hij zich specialist in het mid-Europese repertoire. Zijn Wagner-directies worden alom bejubeld (hij dirigeert in Bayreuth komende zomer Tristan und Isolde, in 2006 gevolgd door Der Ring des Nibelungen), en ook in het symfonisch oeuvre van Robert Schumann is hij hoorbaar elke onzekerheid voorbij. Na opnames van Schumanns Tweede en Derde symfonie sluit Thielemann met het Philharmonia Orchestra nu de cirkel met een derde Schumann-cd, waarop de Eerste en de Vierde symfonie zijn samengebracht. Zijn benadering van Schumanns symfonieën is onversneden romantisch. Lyrische melodieën dobberen niet rustig voort, maar worden zachtjes in de rug geblazen. Dat geldt ook voor de rondborstig pompende bassen in het slot van de Vierde symfonie en het zware zwieren in het Scherzo van de Eerste symfonie. Thielemann betoont zich een dirigent met brede schouders voor de klankstevigheid en snelle voeten voor de ritmische gedrevenheid. Een lange adem geeft lucht en breedte aan de monumentale melodieën, waarbij Thielemann de oorspronkelijke partituur met hoorbaar plezier vleugeltjes geeft.

R. Schumann: symfonieëen nrs. 1 en 4 o.l.v. Christian Thielemann. (DG 469 700-2)

    • Mischa Spel