Ahold groeit met dubbele winstcijfers

De resultaten van voedings- en supermarktconcern Ahold lijden nauwelijks onder de gevolgen van de terreuraanslagen in de Verenigde Staten. De autonome bedrijfswinst nam in het derde kwartaal toe met 16,4 procent.

Het moederbedrijf van Albert Heijn houdt vast aan haar winstprognose voor dit jaar van 15 procent groei per aandeel, zonder valutaeffecten, goodwill en bijzondere lasten, maar inclusief overnames.

In een reactie zei bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven dat Ahold voor de drieëntwintigste keer op rij een kwartaal laat zien met tweecijferige winstgroei per aandeel. Het aandeel Ahold steeg vanmorgen ruim een procent tot 33,65 euro.

Ahold is voor 60 procent van zijn resultaten afhankelijk van de VS. Ondanks de recessie, het teruglopende consumentenvertrouwen en de aanslagen boekte Ahold in zijn Amerikaanse winkels een omzetstijging van 6,6 procent tot 5,4 miljard dollar (13,5 miljard gulden). De autonome groei van Ahold in de Verenigde Staten bedroeg 7 procent en het bedrijfsresultaat daar nam toe met 27 procent.

Foodservice, dat een vijfde deel van de omzet van Ahold uitmaakt, had wel last van het teruglopende restaurantbezoek en minder toerisme. Voor de aanslagen van 11 september in de VS bedroeg de autonome groei in dit segment 11 procent, na de aanslagen viel die terug tot 7 procent.

Toch steeg het bedrijfsresultaat van Foodservice 38 procent tot 113 miljoen dollar (283 miljoen gulden), vooral veroorzaakt door drie overnames.

De totale nettowinst van Ahold steeg in het derde kwartaal met 28,3 procent tot 333 miljoen euro (733 miljoen gulden), exclusief afschrijving van goodwill en valuta-invloeden. Het Zaanse concern behaalde de winst bij een omzet van 15,5 miljard euro (34,2 miljard gulden).

De supermarkten van Albert Heijn in Nederland hebben nauwelijks geprofiteerd van de Operatie Pitstop, een aanpassing die de supermarkten deze zomer doorvoerden in het assortiment.

Ook de mislukte lancering van Konmarsupermarkten door Laurus, de grootste concurrent, zorgde niet voor extra omzet. Ahold behaalde wel meer omzet en winst via de meerderheidsdeelname in Schuitema, dat onder meer de succesvolle supermarktformule C-1000 voert.

In Europa steeg de omzet met 15,7 procent tot 5,2 miljard euro, vooral door de vorig jaar overgenomen Spaanse supermarktketen Superdiplo.

Latijns Amerika en Azië blijven zorgenkindjes. De omzet daalde in Zuid-Amerika met 11,5 procent. Dat is voornamelijk te wijten aan de devaluatie van de Braziliaanse munt real. In Azië draait Ahold met een klein verlies van 4,1 miljoen euro.