Wegwerpluiers

Praktisch onmisbaar voor ouders: wegwerpluiers. Bijna alle vaders en moeders kopen voor hun kleine kinderen eenmalige `papieren' luiers, soms wel tien per dag. Hoewel de prijzen van Pampers, Huggies en huismerkluiers de afgelopen jaren daalden, blijft het een forse kostenpost. Maar wie op de aanbiedingen let, kan flink besparen.

Luiers zijn zeker een paar keer per week in het nieuws. Dat ondervond Mertine Middelkoop, moeder van twee kleine kinderen. Dan weer gaat het over het milieu, dan weer de prijs of de pasvorm. Al dat nieuws zet ze op haar luiervergelijksite www.watkostenluiers.nl. Zoals: KLM bezuinigt de gratis luier weg aan boord van de vliegtuigen met Europese bestemmingen. Net als de warme maaltijd en de krant overigens. Waarom de luier het nieuws haalt? Omdat dagelijks honderdduizenden ouders hun honderdduizenden baby's en peuters tot wel tien keer toe in de papieren beschermbroek hijsen. Dat houdt je bezig en dat kost geld.

De meeste ouders gebruiken wegwerpluiers voor hun kinderen, al ontbreken actuele cijfers. In 1997 becijferde de consumentenbond dat 80 tot 85 procent van de kinderen een wegwerpluier draagt, 10 tot 15 procent krijgt een katoenen exemplaar om en een enkel kind is lid van een luierservice. Meestal spelen milieuoverwegingen een rol bij de keuze voor katoen, maar ook de kosten kunnen meewegen. Volgens de consumentenbond zijn wegwerpluiers niet of nauwelijks duurder dan katoenen exemplaren. In milieuvriendelijkheid ontlopen beide luiersoorten elkaar overigens ook nauwelijks.

Voor het gebruik van gewone doeken als luiers telt de consumentenbond 1720 gulden voor het totaal aantal luiers voor de duur van tweeënhalf tot drie jaar. Daarin zitten aanschaf- maar ook waskosten. Voorgevormde katoenen luiers zijn duurder; dat komt in totaal op 2.360 gulden. Veel te besparen valt er niet op deze luiers. De aanschaf maakt het kleinste deel uit van de kosten. Een energie- en waterzuinige wasmachine is de enige bezuiniging.

Bij wegwerpluiers ligt dat heel anders. Voor merkluiers komt de consumentenbond op 2.400 gulden, voor huismerken op 1.800 gulden. Dat is al een heel verschil, maar wie geen zin heeft om met voordeelverpakkingen te zeulen, laat nog eens 500 gulden liggen. En dan zijn er nog de veelvuldige acties en aanbiedingen in het luierschap. Wie er een sport van maakt alleen voor scherpe prijsknallers te gaan, kan zelfs ver onder de prijs van katoenen luiers uitkomen.

Mertine Middelkoop is zo iemand. Zelf is ze moeder van twee kindjes van vijf en twee jaar. Vorige zomer begon ze daarom uit eigen belang vergelijkingen te maken tussen luierprijzen. ,,Als je twee kinderen in de luiers hebt, gaat het om een behoorlijke kostenpost'', licht ze toe. De ramingen van de consumentenbond vindt ze aan de lage kant, zelf schat ze dat ouders toch al gauw tussen de duizend en tweeduizend gulden per jaar besteden aan luiers.

Vergelijken bleek niet gemakkelijk. De maten die gehanteerd worden op de verpakkingen verschillen per merk, waardoor ze onderling lastig te vergelijken zijn. Bovendien stopt iedere fabrikant weer een ander aantal luiers in een pak. ,,Tenzij je een rekenmachine meeneemt tijdens het boodschappen doen, kom je er bijna niet uit.'' Middelkoop begon de prijs per luier uit te rekenen en stuitte op enorme prijsverschillen, ook tussen de A-merken. Bovendien bleek het veel uit te maken in welke winkel je een bepaald merk koopt. Zo kost een Premiums Midi 3 luier van Pampers (voor kinderen met een gewicht tussen de vier en negen kilogram) bij Etos 68 cent en bij Albert Heijn 71 cent. Een klein verschil misschien, maar op een verpakking scheelt het al 1,50 gulden.

Omdat Middelkoop vond dat veel ouders profijt zouden kunnen hebben van haar cijfers, besloot ze alles op een website te publiceren. Rond kerst 2000 was de eerste versie van haar vergelijksite online te bezoeken. Vanaf dat moment gingen heel veel ouders meewerken door tips, informatie en aanbiedingen door te mailen aan Middelkoop. Per dag bezoeken een paar honderd ouders haar vergelijksite.

,,Ik begrijp dat wel'', vertelt Middelkoop. ,,Als je het een beetje uitkient met de aanschaf van luiers, kun je al gauw enkele honderden guldens per jaar en soms meer dan duizend besparen. Dan moet je wel op de koopjes letten en de folders in de gaten houden. En het natuurlijk niet erg vinden om speciaal naar een drogist of supermarkt te rijden waar de aanbieding geldt.'' Op de luiervergelijksite staan naast uitgebreide prijzenvergelijkingen ook zoveel mogelijk aanbiedingen vermeld. En inderdaad, de koopjes liegen er niet om. Voor Pampers baby-dry plus of new baby geldt deze week bij C1000 `drie halen, twee betalen', een besparing van 38,49 gulden. DA drogisterijen hebben luiers van hun eigen merk in alle maten in de aanbieding. Voor een gewoon pak geldt een korting van een gulden, een voordeelpak levert drie gulden voordeel op. Trekpleister tenslotte stunt met de Huggies babydoekjes; 6 keer 72 stuks nu geen 47,94 maar 24,99 gulden.

Want ook in de babydoekjes geldt hetzelfde prijzenfestijn, aldus Middelkoop. Uit een eigen enquete weet ze dat ouders een voor dat doel lotiondoekje prefereren boven een natte washand. Wederom veel fabrikanten en weinig kwaliteitsverschil, verschillend aantal doekjes per pak en vaak aanbiedingen. Opletten dus, voor prijsbewuste ouders.

Pampers klopte inmiddels aan bij Middelkoop voor een kennismakingsgesprek. Zij komen er qua prijs niet zo gunstig uit in de vergelijkingen – ze zijn overigens wel veruit favoriet onder gebruikers. ,,Zij gaan er prat op meer kwaliteit te bieden en willen graag een test aanbieden op de site'', aldus Middelkoop. Ze twijfelt. ,,Ik wil vooral objectief en onafhankelijk blijven, daarom ben ik ook begonnen.''

Website: www.watkostenluiers.nl

    • Renske Schriemer