Kans winstwaarschuwing Ahold na aanslagen in VS

Morgen wordt duidelijk of Ahold, Nederlands grootste kruidenier, last heeft gehad van de stagnerende economie.

Voedings- en detailhandelsconcern Ahold presenteert morgen cijfers over het derde kwartaal. Beleggers en bankanalisten zijn benieuwd of Ahold, als een van de weinige bedrijven die aan de beurs staan genoteerd, blijft vasthouden aan zijn winstverwachtingen voor dit jaar. De Zaanse onderneming stelde tot nu toe dat over 2001 een stijging van de winst per aandeel in het verschiet lag van ten minste 15 procent. De vraag is of dat door de economische groeivertraging en de aanslagen op 11 september in de Verenigde Staten neerwaarts moet worden bijgesteld.

Ahold heeft altijd gesteld dat het bedrijf geen last heeft van terughoudendheid bij klanten van haar supermarkten. Integendeel: de dagen na de terreurdaden stegen juist de verkopen. Vooral Amerikanen sloegen aan het hamsteren. Ahold, dat vooral aanwezig is in de staten aan de oostkust, verkocht daardoor met name meer kaarsen, blikvoeding en batterijen.

Het meest interessant zullen de cijfers van foodservice zijn, de levering van voeding aan restaurants, hotels en ziekenhuizen. In dat segment breidde Ahold de laatste twee jaar fors uit. In september van dit jaar nam het bedrijf nog voor 5,3 miljard gulden het Amerikaanse bedrijf Alliant Foodservice over.

Na de aanslagen is het restaurantbezoek en toerisme sterk afgenomen. De omzet bij foodservice, die inmiddels goed is voor een derde van de omzet bij het concern, moet een knauw hebben gekregen die moeilijk kan worden gecompenseerd door hogere verkopen bij de supermarkten van Ahold.

Morgen zal duidelijk worden hoelang volgens Ahold het restaurantbezoek in met name de VS op een lager niveau blijft en of het toerisme aantrekt en daardoor de omzet van foodservice. Ook de resultaten in Azië en Latijns-Amerika zouden voor een tegenvaller kunnen zorgen.

Positief op omzet- en winstcijfers van Ahold kan de operatie pitstop uitwerken, de aanpassing van de winkels van Albert Heijn in Nederland. Bovendien kan AH profiteren van het echec met Konmar, de poging van de grootste concurrent Laurus om marktaandeel te veroveren op Albert Heijn.

De gemiddelde verwachting van analisten is dat de winst over het derde kwartaal met 15 procent is toegenomen tot 299 miljoen euro.