Kans Heineken op overname Carling lijkt verminderd

Bierbrouwer Heineken heeft volgens berichten in de Britse pers de biedingsstrijd om het grote Britse pilsmerk Carling verloren van het Amerikaanse drankenconcern Constellation Brands. De Amerikanen hebben volgens het bericht in de Britse krant Sunday Telegraph 1,35 miljard Britse pond (4,8 miljard gulden) geboden voor Carling.

Carling is een van de merken van Bass, het bedrijf dat in de verkoop is gezet door de Belgische eigenaar Interbrew, dat daartoe verplicht is door het Britse ministerie van Handel en Industrie. Interbrew zou anders volgens de autoriteiten anders een te sterke marktpositie krijgen na de overname van de twee brouwerijen Whitbread én Bass Brewers.

Heineken, dat destijds het hele bedrijf Bass Brewers te duur vond, heeft eerder aangegeven dat het mee zou doen aan de biedingsstrijd om Carling, het grootste biermerk in Groot-Brittannië. Vanochtend wilde een woordvoerster van Heineken niet bevestigen dat de onderneming de strijd heeft opgegeven. Wel zei ze dat het bedrijf zeker voldoende geld heeft om een bedrijf ter grootte van Carling: ,,Heineken heeft een acquisitieruimte van 3 à 3,5 miljard euro (6,6 miljard tot 7,7 miljard gulden).''

Bij Heineken speelt de bijzondere aandeelhoudersstructuur mee. Het concern kan voor een beperkt bedrag bedrijven overnemen, vertelde bestuursvoorzitter Karel Vuursteen vrijdag een gehoor van beleggers op de `Dag van het aandeel', ,,omdat de familie Heineken altijd mee moet doen''.

De familie Heineken heeft een belang van ruim 50 procent in Heineken Holding, dat op zijn beurt een belang heeft van ruim 50 procent in Heineken NV. Volgens Vuursteen wil de familie dat controlerende belang in stand houden en moet de familie bij een emissie daarom minimaal een kwart van de aandelen kopen.

De grootste overname ooit van Heineken was tot nu toe het Spaanse Cruzcampo, in 1999 voor 1,6 miljard gulden. Vuursteen is ook voorzichtig wat betreft grote overnames. ,,Bij veel overnames die in de krant lees, vraag ik me af of het alleen om het ego van de CEO (topman) gaat. En of het alleen hectoliters jagen is of dat er ook naar de winstgevendheid wordt gekeken.''

Constellation Brands is genoteerd aan de effectenbeurs in New York en vooral actief in Noord-Amerika en Groot-Brittannië op het gebied van wijn, bier en sterke alcoholische dranken. Het bedrijf is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Het laatste boekjaar bedroeg de omzet 6 miljard gulden.