Volkswagen zoekt kracht in opsplitsing

Volkswagen splitst zich op. VW wil zich zodoende sterker positioneren om een aanval te kunnen doen op 's werelds drie grootste autofabrikanten, General Motors, Ford en Toyota.

De raad van commissarissen van de grootste autoconcern van Europa heeft gisteren met het reorganisatieplan ingestemd. Het plan moet VW ook duidelijker profileren tegenover klanten en markt.

Het bedrijf uit Wolfsburg splitst zich op in een sportief segment, met de merken Audi, Lamborghini en Skoda, en een divisie waarin Volkswagen, Skoda, Bentley en Bugatti worden ondergebracht. Het plan is feitelijk de eerste grote beleidsdaad van de recent benoemde topman, Bernd Pischetsrieder, die momenteel nog verantwoordelijk is voor de kwaliteitscontrole binnen de VW-Groep en tevens bestuursvoorzitter is van Seat. Komend voorjaar zal Pischetsrieder Ferdinand Piëch opvolgen als hoogste baas bij VW.

Al in zijn tijd als bestuursvoorzitter van BMW, waar hij het veld moest ruimen na het debacle met het Engelse Rover, had Pischetsrieder veel kritiek op de logge organisatie bij VW, dat zweert bij de zogeheten `platformstrategie' van Piëch. Daarbij kunnen meer modellen – eventueel van verschillende merken – op één productielijn worden gebouwd.

Pischetsrieder vindt dat daardoor te veel modellen binnen de VW Groep op elkaar beginnen te lijken. Zo wordt een Skoda Octavia gebouwd op een Audi-onderstel met motoren en elektronica van Volkswagen. Skoda heeft daarmee een auto gebouwd die – ook in technisch opzicht – sprekend lijkt op de succesvolle Volkswagen Passat. ,,Alleen 12.000 mark goedkoper'', oordeelde Pischetsrieder al in zijn BMW-tijd. ,,Dat ziet de klant natuurlijk ook. Dat werkt dus contra-productief.''

Ondanks diens kritiek is de huidige topman, Piëch, gecharmeerd van zijn opvolger. Naar verluidt heeft Piëch vooral bewondering gekregen voor de manier waarop BMW – toen nog onder leiding van Pischetsrieder – Rolls Royce wegkaapte voor de neus van VW. Onder Piëch, die in 1993 bij VW een bijkans failliete boedel overnam van zijn voorganger Carl Hahn, is de Volkswagen Groep uitgegroeid tot een van de grootste autofabrikanten ter wereld, maar nog wel achter het Amerikaanse GM en Ford en het Japanse Toyota.