`Sponsoring moet verdwijnen bij de TROS'

Maandag debatteert de Tweede Kamer over de meerjarenbegroting van de publieke omroep. De VVD wil de omroepverenigingen laten opgaan in één grote omroep. Veel programma's van de TROS zouden weg moeten. Gesprek met Karel van Doodewaerd, voorzitter van de TROS. ,,Omroepen horen bij Nederland. Je kunt ze afschaffen. Maar hef dan ook de politieke partijen op.''

Van de VVD mag de TROS opgaan in de NOS.

,,De VVD zwalkt. Ze hebben ingestemd met de huidige concessiewet en nu moet het ineens allemaal weer anders.''

De TROS zou te veel amusement maken dat eigenlijk bij de commerciële omroep thuishoort.

,Wat de VVD wil, is dat de kijkers weglopen naar de commerciëlen.''

Is dat erg?

,,Dat moet het volk zeggen. Dat is ook typisch TROS: de belastingbetaler moet tevreden zijn.''

De publieke omroep moet dus rekening houden met kijkcijfers.

,,Ja natuurlijk. Niet dat we het volk bloemkolen moeten geven als ze daarom vragen, maar we willen wél met alle lagen van de bevolking rekening houden. Overigens ben ik het met de VVD eens dat het geen kijkcijferdwang moet worden. Maar die is er ook niet. De publieke omroep wil in de eerste plaats een divers en pluriform programmapakket bieden. Ook de TROS.''

Wat is er `publiek' aan TROS-programma's als Hans Kazans gegoochel en De Leukste Thuis?

,,Inderdaad hebben niet alle programma's die we brengen een zware maatschappelijke involvement. En ja, de programma's die u noemt zouden ook door RTL of SBS uitgezonden kunnen worden. Maar niet allemaal. Hoeba Hoeba Hop bijvoorbeeld, een programma over het levenslied, zou voor RTL een veel te oud publiek trekken. Daar doet de TROS dus een grote groep een heel groot plezier mee.''

Is dat een publieke taak?

,,Absoluut. Bovendien maakt de TROS ook Opgelicht, Radar, 2Vandaag en De TV-Show.''

Daar is de VVD ook heel blij mee. Maar de rest kan naar de commerciëlen, zegt zij.

,,Ik snap dat wel, de VVD is de partij van het bedrijfsleven en laat zich voor de kar van RTL en SBS spannen. Maar let op: daarmee brengen zij de tv uiteindelijk in buitenlandse handen.''

Momenteel maakt de TROS slechts vijf programma's zelf. Alle andere worden gemaakt door commerciële producenten. Dan is de verwarring toch logisch?

,,Ook de programma's van bijvoorbeeld Endemol worden door de TROS bewaakt op kwaliteit en signatuur. Neem de dramaserie Spangen. Daarmee willen we vooroordelen wegnemen als `al het geboefte is Marokkaans'.''

Maar moeten die programma's per se door de TROS begeleid worden? Dat kan toch ook een gezamenlijke publieke omroep doen?

,,Natuurlijk kan dat! De publieke omroep kan best haar programma's bij producenten bestellen en de omroepverenigingen afschaffen. Dan kun je en passant meteen een paar duizend man laten afvloeien...''

Weg met het publieke bestel en leve het BBC-model!

,,...maar schaf dan ook alle politieke partijen af. Het huidige publieke bestel is, net als ons politieke systeem, een afspiegeling van hoe de samenleving gegroeid is. Omroepen horen bij Nederland. Ik zeg niet dat de hemel instort als de omroepen verdwijnen, maar de publieke televisie wordt dan wel veel minder Nederlands, veel meer een eenheidsworst, en veel minder leuk.''

De TROS laat wel eens een programma sponsoren. Is dat publiek?

,,Sponsoring doen we niet. Dat is verboden.''

U bedoelt, daar krijgt de TROS boetes voor.

,,Sponsoring moet verdwijnen bij de TROS. Daarmee willen we niet meer in opspraak komen.''

Het programma van Caroline Tensen wordt betaald door de PostcodeLoterij.

,,Dat is geen sponsoring, dat is medefinanciering door een ideële organisatie. Een goed doel. Bovendien gaat het geld dat de TROS ermee bespaart niet naar nieuwe vloerbedekking of aandeelhouders, maar naar dure programma's als Spangen. Dát is nou het verschil met de commerciëlen.''

    • Japke-d. Bouma