Geluk

Tussen alle tegenvallers door kan elektronicaconcern Philips nu eens een meevaller melden. De Amerikaanse olieconcerns Conoco en Phillips gaan fuseren. En de nieuwe combinatie gaat ConocoPhillips heten. So what, zou je zeggen. Maar Philipstopman Gerard Kleisterlee zal een gat in de lucht hebben gesprongen.

Al decennia is er in de Verenigde Staten verwarring tussen Philips en Phillips. Beide bedrijven zijn beursgenoteerd in Amerika en menig belegger die dacht te investeren in een olieveldje bleek opeens geld te hebben gestoken in televisies en gloeilampen. Een fenomeen dat in Nederland recentelijk voorkwam bij KPN en KNP BT.

De door de oliebedrijven gekozen naam ConocoPhillips is een klassieke keuze om toch nog `gelijkwaardigheid' uit te stralen. Maar de ervaring leert dat dit nieuwe bedrijf over een paar jaar door het leven gaat als Conoco. Zo ging het tenslotte ook toen Whirlpool ruim tien jaar geleden de witgoeddivisie van Philips overnam. Op iedere wasmachine stond WhirlpoolPhilips, nu alleen nog Whirlpool.

De oliefusie vormt voor Philips een mooie aanleiding om met de toch al zwakke merknaam in Amerika eens stevig in de bus te gaan blazen. Maar wat schetst de verbazing? Op het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam wordt dezer dagen het Philipslogo op het dak gehesen. En wat blijkt? Het is het oude logo terwijl begin dit jaar een nieuwe versie was beloofd. Goed voor Philips dat momenteel nauwelijks Amerikaanse toeristen de hoofdstad bezoeken.

    • Mark Houben