Fors verlies voor NTT, onder meer door KPN Mobile

De Japanse telecomgigant NTT heeft de eerste helft van het lopende boekjaar fors verlies gemaakt. Oorzaak zijn dalende inkomsten en buitengewone verliezen op investeringen in onder meer KPN Mobile via het dochterbedrijf NTT Docomo.

Het verlies in het eerste halfjaar bedroeg 262 miljard yen (ruim 5 miljard gulden). Voor het hele jaar dat op 31 maart afloopt verwacht NTT nu een verlies van 331 miljard yen (6,5 miljard gulden).

Het afgelopen jaar maakte NTT nog een winst van 464 miljard yen en verwachtte in het lopende jaar een positief resultaat van 128 miljard. Vorige week was dat al teruggebracht tot een minimale winst van 3 miljard yen, nu rekent het bedrijf nog slechts op verlies. Aandelen van NTT, dat nog altijd voor 46 procent in handen is van de staat, zijn dit jaar 41 procent gedaald. Hiertegenover staat een gemiddelde daling van aandelen in de telecomsector in Tokio van 23 procent.

NTT heeft een buitengewoon verlies van 498 miljard yen (10 miljard gulden) genomen op de overname van het Amerikaanse internetbedrijf Verio Inc. Dit komt bovenop het buitengewone verlies van 262 miljard yen dat dochter Docomo maakte op de investering in KPN Mobile. In de tweede helft van dit jaar komen daar nog extra kosten van 183 miljard yen bij wegens herstructureringen.

Om kosten te drukken wil het bedrijf een deel van het personeel overplaatsen naar dochterondernemingen waar ze minder zullen verdienen. Een eenmalige vergoeding moet twijfelaars hierbij over de streep trekken.

De omzet van NTT steeg uitsluitend dankzij de mobiele dochter Docomo. De grote overstap van de Japanse consument naar mobiele telefonie leidt bij NTT zelf tot een daling van het absolute aantal abonnementen. Niet vreemd, omdat aansluiting op een vaste lijn de consument 1.500 gulden kost, terwijl een mobiele telefoon vrijwel gratis is. Toenemende concurrentie tussen aanbieders in de Japanse markt heeft bovendien geleid tot daling van de prijzen voor telefoongebruik, een extra aanslag op de cijfers van NTT. Om te profiteren van groeiend internetgebruik heeft NTT altijd gegokt op aanleg van een duur glasvezelnet, terwijl concurrenten juist gokten op ADSL – in buurland Zuid-Korea de motor achter het grote internetgebruik dat Japan doet verbleken – dat gebruik maakt van gewone telefoonlijnen en slechts weinig investeringen vergt.