Vliegen op Malmö kan best

Het nieuwe vliegconcern FlyMetropolis gaat vanaf maandag met een lijndienst op het Zweedse Malmö vliegen. Deze route heeft KLM recent uit zijn pakket gezet omdat die onrendabel was. FlyMetropolis denkt met zijn kleine toestellen wel geld te kunnen verdienen. Op korte termijn wil de nieuwkomer zijn vloot uitbreiden tot acht vliegtuigen.

Dit jaar nog gaat FlyMetropolis ook op twee andere bestemmingen vliegen. In 2002 wil het minimaal acht luchthavens aandoen. Het bedrijf gaat pendelen met kleine toestellen (Embraer 120) in de hoop zakenreizigers te strikken. Voorlopig blijft Nederland de enige uitvalsbasis.

FlyMetropolis werkt samen met KLM door de transferpassagiers van dit concern vanuit Schiphol verder te vervoeren naar andere bestemmingen. Dat kan ook met een KLM-ticket, verklaart het duo. ,,Wij zijn ermee gestopt. Er waren dus vliegrechten ter beschikking'', aldus de woordvoerder van KLM. Hij benadrukt dat KLM geen financiële belangen heeft in het bedrijf. KLM vliegt op Kopenhagen en is onder meer gestopt met Malmö vanwege de nieuwe oeververbinding. ,,Het is voor velen sneller via de weg naar Malmö te reizen'', zegt KLM. FlyMetropolis maakt deel uit van Imca Group, een bedrijf dat internationaal actief is in scheepvaart, tijdschriften, handel in naaimachines en vastgoed. Het conglomeraat behaalt een jaar omzet van 500 miljoen gulden. De luchtvaartpoot moet in de toekomst een omzet van 80 tot 90 miljoen realiseren. Het concern is niet bang voor de huidige crisis in de luchtvaart. ,,De plannen waren al maanden af'', aldus een woordvoerder. Ze zijn inmiddels flink aangepast. ,,We gaan nog meer doen, want er liggen meer kansen''. Veel grote maatschappijen schrappen hun onrendabele lijndiensten. Het bedrijf denkt door zijn kleinschaligheid met dit soort vluchten wel een goed rendement te kunnen halen. Het blijft niet bij lijndiensten. Het is ook mogelijk bij FlyMetropolis individuele charters te boeken voor groepen tot 30 personen. Onder het motto 'Fly your own aircraft' bepaalt de klant zelf bestemming, vertrektijd en 'aankleding' van de vlucht.