Schoonmaaktak levert Unilever bijna 4 miljard op

Voedings- en zeepbedrijf Unilever verkoopt zijn dochteronderneming in schoonmaakmiddelen DiverseyLever voor 1,75 miljard euro (3,85 miljard gulden) aan het Amerikaanse Johnson Wax Professional. Dat heeft het concern gisteren bekendgemaakt.

Unilever wil al enige tijd af van DiverseyLever, omdat een belangrijk deel van dit bedrijf bestaat uit dienstverlening, iets dat bij de multinational slechts een klein deel van de activiteiten uitmaakt. Unilever wil zich daarnaast meer concentreren op een aantal topmerken.

Bovendien stagneert de winstgroei bij DiverseyLever al enige tijd en ligt die op een lager niveau dan de meeste andere onderdelen bij Unilever. Een afspiegeling daarvan is de lage koers/winstverhouding (verhouding tussen de aandelenkoers en winst per aandeel) waartegen DiverseyLever werd verkocht: 8,4.

Bij DiverseyLever werken 11.000 mensen en het bedrijf is in Europa en Latijns-Amerika de marktleider in reinigingsmiddelen en diensten voor onder andere wasserijen en hotels. Johnson Wax telt 3800 medewerkers en is sterk vertegenwoordigd in de Verenigde Staten, Canada en Japan.

DiverseyLever had in de twaalf maanden voorafgaand aan juni van dit jaar een omzet van 1,65 miljard euro (3,6 miljard gulden) en een winst na afschrijving van goodwill van 138 miljoen euro (304 miljoen gulden).

De wijze waarop DiverseyLever van de hand gaat, toont de moeilijkheden die Unilever heeft ondervonden om dit bedrijfsonderdeel te verkopen.

Unilever ontvangt voor haar dochteronderneming van Johnson Wax Professional 1,1 miljard euro contant, krijgt een schuldbewijs van 310 miljoen euro en heeft zich verplicht om voor een derde te participeren in het kapitaal van de samengevoegde onderneming. Volgens de overeenkomst mag Unilever zich na vijf jaar terugtrekken uit het gefuseerde bedrijf.

In een reactie spreekt bestuursvoorzitter Antony Burgmans van Unilever over een `uitstekende strategische stap die volledig in lijn is met onze strategie De Weg naar Groei'. Daarbij wordt de aandacht gericht op een aantal leidende merken met een langdurige omzetgroei van 5 à 6 procent en een brutowinstmarge dat in 2004 ten minste 16 procent moet hebben bereikt.

Vijf jaar geleden nam Unilever Diversey over en voegde het bedrijf samen met Lever Industrial International. De verkoop van DiverseyLever moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. Unilever verwacht dat begin 2002 de transactie kan worden afgerond.