Minister eist miljoenen van Wärtsilä

Het ministerie van Economische Zaken gaat 43 miljoen gulden terugeisen van de Finse scheepsmotorenfabrikant Wärtsilä als de aangekondigde sluiting van een fabriek in Zwolle doorgaat.

,,Als de productie echt ergens anders heen gaat'', zegt een woordvoerder van het ministerie. ,,Dan willen we dat krediet terug.'' Het gaat om uitstaand `technisch ontwikkelingskrediet'. De lening is verstrekt voor de ontwikkeling van nieuwe producten, die kunnen bijdragen aan de werkgelegenheid.

Wärtsilä kondigde vorige week aan dat de fabriek in Zwolle, waar zevenhonderd mensen werken, over een jaar dicht moet. Wärtsilä is de grootste producent ter wereld van diesel- en gasmotoren en kampt volgens de Finse concerndirectie met 30 procent overcapaciteit op de markt voor scheeps- en krachtmotoren. Een deel van de Nederlandse productie wordt overgeplaatst naar Italië.

Het besluit heeft tot verbazing geleid bij de vakbonden. Volgens bestuurder G. Kruithof van De Unie zijn er de afgelopen jaren ,,honderden miljoen guldens'' in de fabriek geïnvesteerd. ,,Ze maakten hier jaarlijks 40 tot 50 miljoen euro (meer dan 100 miljoen gulden) verlies, maar door de reorganisaties zouden ze dit jaar juist uitkomen op een winst.''

Kamerleden van CDA en PvdA hebben minister Jorritsma van Economische Zaken vragen gesteld die vanmiddag bij het vragenuurtje beantwoord zouden worden. Het CDA wil weten of Wärtsilä een `wurgcontract' heeft met de Italiaanse overheid waardoor de vestiging in Zwolle benadeeld wordt ten opzichte van de Italiaanse fabriek. De PvdA wil weten waarom Economische Zaken onlangs een `technisch ontwikkelingskrediet' van 17 miljoen gulden heeft kwijtgescholden.

Dat krediet van 17 miljoen is in de jaren tachtig verleend aan het toenmalige Stork Werkspoor Diesel dat in 1996 is overgenomen door Wärtsilä. Dergelijke kredieten moeten worden afgelost als de ontwikkeling daadwerkelijk tot nieuwe productie leidt. Maar als de ontwikkeling niets oplevert, wordt het krediet kwijtgescholden.

,,Het kwijtschelden, dat dit voorjaar is afgerond, is geheel volgens de regels gegaan'', zegt een woordvoerder van het ministerie. ,,Ze zijn namelijk een ander soort motor gaan maken.''

Voor de verbouwing van de fabriek in Zwolle en de ontwikkeling van twee nieuwe dieselmotoren kreeg Wärtsilä in 1996 ook een krediet van 100 miljoen gulden van de Europese Investeringsbank. Behalve de banen van de Wärtsiläfabriek, staan volgens de bonden ook nog enige duizenden banen op het spel bij toeleveranciers.