Jaar langer garantie maakt auto's duurder

De verplichte langere fabrieksgarantie maakt nieuwe auto's gemiddeld 1 procent duurder. Dat verwachten de importeurs van Europese auto's. Vooruitlopend op nieuwe Europese wetgeving verlengden de importeurs van onder andere Audi, BMW, Mercedes, Opel, Rover, Volkswagen en Saab vorige week de fabrieksgarantie van één naar twee jaar. De verlengde zekerheid geldt met terugwerkende kracht voor alle nieuwe personen- en bedrijfsauto's geleverd vanaf 1 november dit jaar.

Met deze maatregel lopen de producenten twee maanden vooruit op nieuwe Europese wetgeving. Vanaf 1 januari 2002 moeten autofabrikanten in de EU ten minste twee jaar garantie verlenen. ,,Dat werkt kostenverhogend'', zegt Mercedes-woordvoerder R. Dolk. Audi en BMW bevestigen het prijsopdrijvend effect van de richtlijn. Garantiekosten drukken op kleine modellen relatief het zwaarst, aldus Audi-directeur E. Meijerman. ,,Een reparatie aan een versnellingsbak kost bij een kleine auto immers evenveel tijd als bij een grote wagen.'' De prijs van de kleinste Audi, de A2, gaat mede door de langere garantietermijn per 1 januari met 2 procent omhoog. De grootste Audi, de A8, blijft even duur.

Volgens de RAI, de vereniging van auto-importeurs, is het toeval dat alle importeurs precies twee maanden vooruitlopen op de nieuwe Europese richtlijn. ,,Daarover is beslist geen collectieve afspraak gemaakt.'' Volgens BMW willen de importeurs voorkomen dat consumenten de verkoop van een nieuwe auto uitstellen tot in het nieuwe jaar. Wie in oktober een nieuwe auto kreeg afgeleverd krijgt slechts één jaar garantie.