Fietsenmaker Union failliet, 140 banen weg

De in financiële problemen verkerende fietsenfabrikant Union is failliet. Bewindvoerder R. Quint heeft dit vanmorgen aan de 140 personeelsleden van de fietsenfabriek in Nieuwleusen meegedeeld.

Union vroeg enkele weken geleden uitstel van betaling aan. Dat gebeurde nadat duidelijk was geworden dat het bedrijf schulden aan toeleveranciers niet meer kon betalen. Behalve de toeleveranciers is ook de belastingdienst een van de grote schuldeisers. Het personeel heeft gelaten op het faillissement gereageerd. De productie lag de afgelopen weken al stil, er was geen geld meer om onderdelen te kopen.

Union verkeerde al geruime tijd in financiële problemen. Eigenaar Winning Wheels wilde eerder dit jaar de productie overhevelen aan branchegenoot United Bicycles, die in België een moderne fietsfabriek heeft met overcapaciteit. De verouderde fabriek in Nieuwleusen zou worden gesloten, de grond waarop de fabriek staat zou worden verkocht. Op het laatste moment zag United Bicycles af van de samenwerking.

De bewindvoerder kon geen marktpartij interesseren voor een overname van Union zolang het bedrijf in surseance verkeerde. Maar nu het faillisement is uitgesproken hebben zeven bedrijven interesse getoond voor een gedeeltelijke overname van Union, aldus Quint. Het gaat om United Bicycles en de Nederlandse fietsenfabrikant Accell (Batavus, Sparta, Koga Myata). De Ondernemingsraad van Union hoopt dat het bod van United Bicycles wordt afgewezen. ,,We hopen dat gekozen wordt voor behoud van werkgelegenheid in Nieuwleusen'', aldus voorzitter G. Lammertsen.

De ondernemingsraad en de vakbonden hebben forse kritiek op Winning Wheels. De eigenaar zou weinig hebben geïnvesteerd in Union, terwijl dat bij de overname enkele jaren geleden wel nadrukkelijk was afgesproken.

De bewindvoerder zegt dat de doorverkoop van Union voor een groot deel afhangt van de medewerking van ABN Amro. Union heeft grote schulden bij de huisbankier. Donderdag verwacht Quint meer duidelijkheid te kunnen geven aan het personeel. ,,Gezien de reputatie van het merk ben ik ervan overtuigd dat een deel van de overneming behouden blijft'', aldus Quint. De fietsenfabrikant uit Nieuwleusen hoopte in 2004 het honderdjarig bestaan te kunnen vieren.