Danone: eten of gegeten worden

Danone staat naar verluidt op het punt afstand te doen van Galbani, de Italiaanse mozzarella-producent die zijn winstmarges heeft ondermijnd. Dat is goed nieuws, omdat het Franse voedingsconcern er nooit in is geslaagd greep op de divisie te krijgen. Maar zelfs een `nette' aftocht van Galbani zal niet alle problemen van Danone oplossen.

Het concern werd ooit tegen een premie ten opzichte van zijn Europese branchegenoten verhandeld wegens de goede groeikansen. Maar dat geloof is onlangs zwaar op de proef gesteld. Het concern heeft zijn omzetdoelstellingen voor het derde kwartaal bij lange na niet gehaald. De omzet bij de Franse koekjesdivisie zakte in, ook al had Danone beleggers eerder verzekerd dat de stakingen en boycots die gepaard gingen met de herstructurering van de divisie geen invloed zouden hebben op het resultaat. Bovendien heeft Danone moeite met de integratie van de van United Biscuits overgenomen Noord-Europese koekdivisie, die een dramatische omzetdaling te verwerken kreeg.

De omzet van mineraalwater, de motor achter de groei van het concern, is ook omlaaggegaan. In de Verenigde Staten verliest Danone marktaandeel wegens distributieproblemen en het verschijnen van nieuwe concurrenten als Coca-Cola en Pepsi die zelf ook met water zijn begonnen.

Danone's koers is het afgelopen jaar met bijna 20 procent gedaald. Het aandeel wordt niet langer tegen een premie ten opzichte van Unilever verhandeld, en de positieve marge ten opzichte van Nestlé is teruggelopen tot 10 procent. Het Franse concern moet zijn zaken op orde zien te krijgen als het in de huidige consolidatie van de voedingssector een van de eters wil zijn en niet zelf opgegeten wil worden.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld