ABN Amro rijdt melkkoe uit etalage

ABN Amro heeft de lease-activiteiten uit de etalage gehaald. De ruim 1 miljoen auto's leveren in deze moeilijke tijden zo veel op dat een verkoop plotseling niet meer gewenst is.

De in de politiek al bekende slogan `de auto als melkkoe' doet ook opgeld in de financiële sector. Voor Nederlandse banken is leasen van onder meer auto's een bijzonder lucratieve bezigheid. Wie rijdt in een auto van bijvoorbeeld Auto Lease Holland is al of niet bewust een goede klant van ABN Amro. Wie zich via Top Lease verplaatst is weer lid van de Fortis-familie.

ABN Amro maakte gisteren bekend, ondanks eerdere aankondigingen, de lease-activiteiten toch binnenboord te houden. De reden? Leasen levert zoveel op dat afstoten nauwelijks te verkopen is. ABN Amro Lease Holding behaalde over de eerste negen maanden van dit jaar een nettowinst van maar liefst 120 miljoen euro (264 miljoen gulden). Terwijl het resultaat van de bank in zijn geheel onder zware druk staat, groeien de leaseactiviteiten lustig door.

,,Wij hebben relatief weinig last van de huidige economische tegenwind'', stelt bestuursvoorzitter Hugo Levecke van ABN Amro Lease Holding. ,,Wij doen vooral zaken met grote bedrijven, dus het kredietrisico [als gevolg van faillissementen] is niet zo groot. Verder blijken bedrijven juist in tijden van recessie meer activiteiten uit te besteden. Dat zijn dus potentiële klanten voor ons.''

De Belg zwaait de scepter over bekende namen als Leaseplan en Auto Lease Holland. Wereldwijd gaat het om 1,1 miljoen auto's die een gezamenlijke waarde hebben van 9,1 miljard euro, waarmee het bedrijf de grootste autoleasemaatschappij van de wereld is. Rabo-dochter De Lage Landen – nettowinst over 2000 54 miljoen euro – heeft een lease-portefeuille met een vergelijkbare omvang: daarbij gaat het niet alleen om auto's, maar ook om landbouwmachines en elektronica.

Door de dreiging van een recessie kiezen bedrijven wel voor kleinere auto's, zo bemerkt Levecke. ,,Maar dat heeft voor ons resultaat geen gevolgen. Wij spreken een managementvergoeding af voor het vlootbeheer. Alleen de autofabrikanten voelen het wanneer de wagens minder luxe worden.''

Door de verschillende merknamen van de leasebedrijven is menig autorijder wellicht onbewust klant van een grote bank. Alleen ING is in Nederland onder de eigen naam actief als lease-bedrijf. De bank en verzekeraar heeft een autolease-portefeuille van circa 1,5 miljard euro.

Volgens financieel bestuurder Tom de Swaan van ABN Amro, in een toelichting gisteren, zijn de resultaten `robuust' en hebben ze bewezen ,,ook onder de huidige moeilijke omstandigheden waarde te creëren''. De winst steeg in het derde kwartaal met 60 procent, voor de helft het gevolg van twee acquisities. Een dergelijke groei is nauwelijks nog mogelijk op de ver ontwikkelde Nederlandse en Britse leasemarkt, ziet ook bestuursvoorzitter Levecke.

,,Wij zijn gelukkig actief in 27 landen. Onlangs hebben we nog een groot contract met Coca-Cola gesloten in India. De activiteiten in dergelijke landen zijn op korte termijn misschien nog niet erg winstgevend, maar op de langere termijn rekenen we daar zeker op.''

Voor de leasemaatschappijen is ook de particuliere markt nog onbekend terrein. ,,Volgend jaar gaan we in Frankrijk aan individuele consumenten leasen. Vooral de jongeren – zeg maar de internetgeneratie tussen twintig en dertig jaar – zien het leasen als een oplossing. In de Verenigde Staten vormen particuliere lease-auto's al bijna een kwart van de totale autoverkopen.''

En mocht de Europese particulier niet geneigd zijn om zijn auto te leasen dan ziet Levecke nog wel een methode om de winstgevendheid te verhogen. ,,Jaarlijks zetten wij uit onze leaseportefeuille 350.000 auto's op de tweede-handsmarkt. Die markt is weinig professioneel. Nu doen we zaken met grote tussenhandelaren om die auto's te verkopen, maar in Spanje doen we nu een test met een eigen netwerk. We zitten dan dichter bij de markt en wellicht is dat winstgevender.''

    • Erik van der Walle