Patton

Bluesmuzikant Charley Patton had een zwak voor drank, vrouwen en cocaïne. Op het laatst van zijn leven waren zijn zangcapaciteiten lichtelijk aangetast na een poging van een jaloerse echtgenoot om zijn keel door te snijden. Echt rock'n'roll, zou je zeggen. Maar zijn levenseinde kwam al in 1934, ver voor dat tijdperk. De vroege delta-blues van Patton en tijdgenoten als Son House, Ma Rainey, Blind Lemon Jefferson, Blind Willie Johnson en Robert Johnson is weer een van de bouwstenen van diezelfde rock'n'roll. Daarin ligt het belang van heruitgaven als The Definitive Charley Patton, een handzaam en voordelig drie cd's tellend boxje op het Britse Catfish-label.

Pattons exacte geboortejaar is net zo min bekend als de juist schrijfwijze van zijn naam. Nu was dat niet zijn grootste zorg, omdat hij analfabeet was. Omdat hij in die tijd de enige niet geweest zal zijn, is de rol van de actualiteit in zijn liedjes des te belangrijker. In Mississippi Boweavil Blues bezong hij het insect (ook bekend als bol weevil) dat de katoenteelt in het zuiden van de Verenigde Staten behoorlijk bedreigde. En High Water Everywhere is een indrukwekkend verslag van de overstroming van de Mississippi in 1927. Bob Dylans High Water, op zijn laatste cd Love And Theft, is opgedragen aan Patton maar blijkt niet hetzelfde nummer.

Met het contrast tussen zijn rauwe stem en zijn soms opmerkelijk complexe gitaarbegeleiding wist Patton een flinke spanning op te bouwen, die soms dramatische hoogten bereikte als hij met de vlakke hand ritmisch op de kast sloeg of met de voet het ritme benadrukte.

Zo'n zeventig jaar na dato blijkt deze muziek, hoe primitief ook van opzet, nog volstrekt overeind te staan. Al is er van de kant van de luisteraar wel enig doorzettingsvermogen nodig, omdat de geluidskwaliteit varieert van redelijk tot nauwelijks om aan te horen. Aangezien de oorspronkelijke `masters' verloren zijn gegaan, werden gebruikte 78-toerenplaten gekopieerd. Met het soms zeer prominente geruis en gekras schuiven de vervlogen decennia tussen de maker en de luisteraar en dat heeft een zekere charme. Dat het altijd nog definitiever kan blijkt uit de aangekondigde, zeven cd's tellende en peperdure box Screamin' And Hollerin' The Blues: The Worlds Of Charley Patton, op Revenant, waarop dezelfde muziek wordt aangevuld met enkele alternate takes, werk van tijdgenoten en interviews.

Charley Patton: The Definitive Charley Patton (Catfish KATCD180). Distr. Bertus

    • Jacob Haagsma