A Little Night Music

,,Het is een heel ander soort musical dan de grote spektakelstukken van nu, zonder daar overigens iets aan af te willen doen. Maar hier is het verhaal veel uitgebreider en gelaagder en wordt er meer van je toneeltalent geëist.''

De Nederlandse actrice Annet Nieuwenhuijzen speelt en zingt in Stephen Sondheims musical A Little Night Music uit 1973, in een productie van de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen in Antwerpen. De gecompliceerde liefdesgeschiedenis, waarbij drie families betrokken zijn, bevat onder meer de beroemde song Send in the clowns. Annet Nieuwenhuijzen trad naast haar vele toneel- en tv-rollen eerder op in musicals, waaronder Kiss me Kate, I do I do en De Club.

,,Ik had eerst niet zo veel zin deze onderneming, want Antwerpen is voor je gevoel toch verder dan Groningen. Maar toen ik het script had gelezen en er meer over had gehoord, heb ik het toch gedaan. En daar heb ik geen seconde spijt van. Vanaf de eerste dag heb ik ervan genoten. De muziek van Sondheim is heerlijk en we werken met een grote cast met, behalve Jules Croiset, Chris Lomme en ik, merendeels jonge mensen. De sfeer in het gebouw van het Koninklijk Ballet kan niet beter. Het gezelschap beschikt over een try-out theater met alles erop en eraan. In Nederland is er geen gezelschap dat zoiets heeft.

,,Het verhaal van A Little Night Music is ontleend aan Ingmar Bergmans film Glimlach van een Zomernacht. Het is een soort sprookje, gebaseerd op de legende dat die glimlach invloed kan hebben op je hele leven. De musical speelt zich af in een mooi, modern decor waarin via een ingenieus stelsel van trapjes tegelijk een kamer en een bos kan worden gesuggereerd. De aankleding en kostumering zijn eind 19de-eeuws, de tijd waarin het verhaal speelt.

,,De musical heeft de sfeer van een midzomernacht waarin de zon niet onder gaat. Er zit een koor in van vreemde, bijna astrale figuren. Deze wezens stuwen en beschermen de personages op het toneel, voor wie ze onzichtbaar zijn. Naast de liefdesgeschiedenis speelt ook het thema dat het lot voorbestemd is een grote rol. Vooral de figuur die ik speel, de oude madame Armfeldt, gelooft erin. Ze ziet het lot in de kaarten die ze trekt. Madame Armfeldt was vroeger courtisane van koningen en hertogen en is via de seks rijk geworden. Maar ze had ook meer te bieden, het is een spirituele, `witty woman'. Haar dochter gaat ook van de ene man naar de andere, maar die houdt er niets aan over.

,,In de musical zitten liederen en speelscènes en er is ook muziek met gesproken tekst erdoorheen. Ik kan geen noten lezen en ik vond de muziek heel moeilijk, omdat je nooit de begeleidende melodie hoort. Daarom was ik in het begin wel eens wanhopig. Ik dacht dat ik het nooit voor elkaar zou krijgen. Ik heb niet de lage zware stem die voor madame Armfeldt nodig is. Daarom is de muziek getransponeerd, maar desondanks zijn er delen die ik beter niet kan zingen. Die hebben ze voor mij aangepast, hoewel ik wel zo veel mogelijk probeer te zingen.

,,Het stuk heeft een `happy end'. Madame Armfeldt schenkt een wijn, die ze heeft gekregen van `de koning der Belgen' met wie ze ook een korte, intense periode heeft beleefd. Die wijn heeft de kracht dat hij de ogen opent van de allerblindste persoon. Dat gebeurt en de geliefden vinden uiteindelijk hun bestemming en elkaar.''

A Little Night Music. Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Nederlandse première 25/11, Theater a/d Parade, Den Bosch. Tournee t/m 30/3. Res. (020) 6750966 of 00323 2248266 (voor België).

    • Gerda Telgenhof