Yahoo ontkomt niet aan een reality-check

Als een bedrijf met 210 miljoen klanten geen winst maakt, maar niettemin op 7 miljard dollar wordt gewaardeerd, moet het een internetbedrijf zijn. Maar de tijden waarin het internet de economische werkelijkheid trotseerde zijn voorbij. En als de koers van meer dan 14 dollar ook maar enige rationele grond heeft, berust die op de culturele omwenteling die gaande is bij Yahoo onder het leiderschap van Terry Semel. De boekhouders hebben het roer overgenomen. De gratis toegang voor gebruikers was bij Yahoo altijd de norm, maar lijkt onhoudbaar.

Semel gaat ervan uit dat de advertentie-inkomsten een grote rol blijven spelen in de omzet van Yahoo, en heeft zijn verkoopteam aanmerkelijk versterkt. Maar hij wil het aandeel van de reclame in de omzet in 2004 tot 50 à 60 procent terugbrengen. Op dit moment komen de directe klanteninkomsten voornamelijk van bedrijven die Yahoo voor hun externe communicatie gebruiken. Yahoo zal nu gaan proberen om zo'n 10 miljoen bezoekers te verleiden tot het betalen voor diensten als zoekmachines en hoogwaardige inhoud.

De aandeelhouders geloven blijkbaar dat de culturele omwenteling bij Yahoo een enorme waarde kan losmaken. De koers waardeert Yahoo op 7,1 maal de verwachte omzet voor volgend jaar, vergeleken met 3,6 maal de omzet voor Terra Lycos en 4,2 maal de omzet voor AOL/Time Warner, die allebei al een eind gevorderd zijn met het vragen van vergoedingen aan hun gebruikers. Hoewel de overnamegeruchten van begin 2001 verdwenen zijn, zou Yahoo wellicht beter af zijn als onderdeel van een grotere inhoudsaanbieder, of als onderdeel van een distributienetwerk. Maar het is moeilijk voorstelbaar dat een geïnteresseerde partij bereid zou zijn om een bedrag te betalen dat overeenkomt met de huidige marktwaarde.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld

    • Paul Raynes