Bang voor belegen nieuws

De Amerikaanse opiniebladen hebben de afgelopen tijd geen enkel probleem gehad de kolommen te vullen. Het ene opzienbarende nieuwtje volgde na het andere. Maar voor de `general interest' maandbladen is de huidige crisis een nachtmerrie.

Het grootste probleem waarmee maandbladen kampen is de lange productietijd. Vanaf het moment dat een tijdschrift de redactie verlaat, duurt het drie tot zes weken voordat het in de kiosk ligt. Dus is het zo goed als onmogelijk actueel te zijn. Bladen als Esquire, Talk, Vanity Fair en GQ hebben het nog relatief makkelijk: ze kunnen achtergrondstukken of persoonlijke verhalen plaatsen die iets langer goed blijven dan de laatste miltvuurbrief of de jongste verrichtingen van de Noordelijke Alliantie.

Zo had GQ in het novembernummer dat volgens de onnavolgbare logica van de tijdschriftenindustrie half oktober verschijnt en in september wordt geproduceerd - een oud interview van Robert Fisk met Osama bin Laden en een herinnering aan `Windows on the World', het chique restaurant op de bovenste verdieping van het WTC. Vanity Fair kwam met onder meer een essay van schrijfster Toni Morrison, Esquire plaatste een artikel over de `aanstaande oorlog' en Talk een foto-essay over reddingswerkers.

Maar dat het onder deze omstandigheden niet makkelijk is origineel te zijn blijkt wel uit het feit dat zowel Esquire, GQ als Talk met een feature over burgemeester Giuliani kwamen. En ernstiger: hoe je het wendt of keert, in november komen al die in september geschreven verhalen behoorlijk belegen over. De bladen zullen zich dat hebben gerealiseerd en daarom is het aanbod in de decembernummers nog tijdlozer. Esquire denkt de lezer deze maand te verblijden met `The 162 Greatest Things About America', Talk komt met een verhaal over nieuwe architectuur in New York en Vanity Fair kiest voor een reportage over vrouwen aan het front in Afghanistan.

Misschien nog wel moeilijker dan de vraag welke soort terrorisme- en oorlogsartikelen twee maanden boeiend blijven is het probleem hoeveel aandacht te besteden aan de huidige crisis. Actualiteit is niet het sterkste punt van maandbladen die vanouds zijn gericht op entertainment, lifestyle en human interest. Dat zulks in het huidige klimaat niet plotseling verandert blijkt wel uit de omslagen van deze maand.

Waar de covers het belangrijkste instrument ter stimulering van de verkoop van de vier tijdschriften vorige maand nog werden gesierd door `9-11', zijn nu de beroemdheden weer terug. Het `six-pack' van Brad Pitt staat op de omslag van Vanity Fair, George Clooney en Julia Roberts tooien de cover van Esquire, en Talk probeert het met een gedeeltelijk ontklede Gwyneth Paltrow.

De aanzienlijke problemen van Talk, Esquire, GQ en Vanity Fair verbleken echter bij die van de vrouwenmaandbladen. Niemand zal van Good Housekeeping, Ladies' Home Journal of O - The Oprah Magazine verwachten dat ze gaan schrijven over Osama bin Laden. Maar aan de andere kant kunnen de tijdschriften met goed fatsoen ook niet doen alsof er sinds 11 september niks is veranderd. Het onderwerp niet negeren, maar ook weer niet bij de horens vatten: het lijkt een schier onmogelijke opgave.

Van alle bladen lijkt O (oplage: 2 miljoen) nog de meest duidelijke visie te hebben: een handleiding hoe in de privé-sfeer om te gaan met de huidige crisis. Deze maand brengt het blad een ,,smart guide to living and loving in challenging times'', adviezen van psychologen en een verhaal over hoe belangrijk het gezinsleven is. Good Housekeeping kiest voor een radicaal andere aanpak: het onderwerp vermijden. Het gehele decembernummer is gewijd aan kerstmis, de enige verwijzing naar de actualiteit is een `Red, White, and Blue Holiday Craft Contest'.

Ladies Home Journal ten slotte kiest de middenweg. Met een cover die bestaat uit een fotomontage van Harry Potter en een kerstkrans, maar aan de andere kant ook zeer gedateerde verhalen over een school in New York, een ooggetuigeverslag van een vrouw die uit het WTC wist te ontsnappen en `de nieuwe Amerikaanse familie'.