Verovering

De toetreding van China tot de Wereldhandelsorganisatie WTO bij de top in Qatar zal de structurele verandering in Japan versnellen. Symbool hiervan is de verovering van Japan door China, vaak overigens onder leiding van Japanners zelf.

Kleding in Japanse warenhuizen bijvoorbeeld is bijna altijd Made in China. Het staat inmiddels ook bekend als het `Uniqlo-model', naar het gelijknamige Japanse kledingmerk dat in drie jaar tijd de Japanse markt razendsnel heeft veroverd met goedkope kleding uit China. De Japanse consument is de afgelopen tien slechte jaren nu eenmaal op de kleintjes gaan letten. Productie uitbesteden aan China is de eenvoudige, maar voor Japan revolutionaire oplossing die de oprichter van Uniqlo koos.

Vroeger bleef het Japanse handelsoverschot altijd in stand als het slecht ging met de Japanse economie. Ook al daalde wellicht de export, de import daalde altijd harder omdat die bestond uit grondstoffen zoals olie of uit luxe producten. Maar naar dit soort goederen is tijdens een recessie minder vraag.

Het `Uniqlo-model' zorgt juist voor een stijging van de import ondanks de huidige recessie. Nadat stijgende lonen en prijzen in Japans vette jaren er eerst voor zorgden dat de productie voor de export werd overgeplaatst naar het buitenland, begint nu ook de productie voor binnenlandse consumptie te verschuiven naar buurlanden.

De geïndustrialiseerde wereld is gewend te foeteren op structurele handelstekorten met Japan, maar tegenwoordig zit Japan zelf met een structureel en stijgend handelstekort met China. Binnen de WTO is de kans alleen maar toegenomen dat de Chinese industrie tevens een bedreiging gaat vormen voor Japans traditioneel sterke sectoren als elektronica, huishoudelijke apparatuur of scheepsbouw.