Sporten als Venus en het Guggenheim

Voor vrouwen die nooit iets gaven om sportkleding en hun fitness-oefeningen deden in een joggingbroek en oud T-shirt, gaat tegenwoordig een wereld open als ze een sportzaak binnenstappen. Weg zijn de glimmende superstrakke fitnesspakjes waarin de gemiddelde Hollandse vrouw eruit zag als slechtverpakte rollade. Grote merken als Nike en Reebok, maar ook Mexx Sport hebben technologisch hoogwaardige materialen verwerkt in een gestroomlijnde en stijlvolle sportlijn. De meeste kledingstukken zijn multifunctioneel en je kunt er rustig mee een straatje om rennen en even bij de bakker binnenlopen, zonder echt op te vallen.

Vrouwen zijn veeleisender geworden wat betreft hun sportkleding. Bovendien zijn er veel sporten bijgekomen: behalve aan fitness of tennis doen vrouwen veel aan rennen, skaten, kickboxen, yoga, capoeira of pilates. Aanleiding voor de grote sportmerken om de voorkeuren van vrouwen te onderzoeken. Nike stelde vast dat vrouwen niet alleen comfortabele sportkleding willen, maar vooral ook stijlvolle kleding die ze bij verschillende workouts kunnen dragen. En ook topsporters hebben veel invloed op wat er uiteindelijk in de winkel komt te hangen. Tennisster Venus Williams (Reebok) en atlete Denise Lewis (Nike) hebben heel wat te zeggen over hun outfit.

Het lijkt wel of er een grote inhaalslag aan de gang is: diverse merken zijn bezig met de restyling van hun vrouwencollectie. Reebok spreekt van consumenten die mooiere, handige en meer veelzijdige sportkleding willen. Nike heeft het over behoefte aan prestatie en stijl. Bij beide labels resulteert het in een meer futuristisch design, soms geïnspireerd op architectuur, vliegtuigen of elementen als sneeuw en ijs. Zo is het schoenontwerp van de Air Specter van Nike geïnspireerd op het Spaanse Guggenheim museum met z'n opmerkelijke vormen en structuur en het veelvuldig gebruik van titanium. De schoen is even uniek, modern en plastisch als het gebouw en uitgevoerd in wit en metaalblauw. Het gevechtsvliegtuig Stealth, met z'n gestroomlijnde design en krachtige vorm stond model voor de collectie outdoorkleding van hetzelfde merk. Kleding die er niet alleen goed uit moest zien, maar die in weer en wind moest beschermen en waarin je als sporter ook goed kon presteren. Een `huwelijk' tussen vrouwelijke vormen en een harnas, aldus het Amerikaanse sportmerk.

Sarah Howatson, een van de designers van Nike Women, had heel wat praatsessies met Denise Lewis achter de rug, voordat ze haar running-collectie definitief vormgaf. ,,Soms zijn het simpele dingen die ergernis veroorzaken. Lewis klaagde erover dat ze nu nooit eens haar zakdoek, lipbalm en sleutel bij zich kon dragen tijdens trainingen. Ze zeulde altijd een grote sporttas met zich mee. Ik loste het op door in de achterkant van de broek een klein zakje aan te brengen waar ze die kleine dingen kon opbergen.'' Howatson verlengde bovendien de broekspijpen aan de voorkant zodat ze de knieën bedekken, maar hield de achterkant korter waardoor de knieholte vrijblijft en er meer bewegingsvrijheid, comfort en een betere ventilatie ontstaat. ,,Bij het ontwerpen observeer ik niet alleen mensen, ik laat me ook leiden door materialen en ga vooral op mijn eigen oordeel af'', zegt ze. ,,Ik weet hoe grillig vrouwen kunnen zijn. En dat ze, afhankelijk van bijvoorbeeld hun menstruatiecyclus, zich ineens druk kunnen maken om hun figuur. Ik wil dat vrouwen zich op elk moment goed voelen in mijn ontwerpen.'' Daarom heeft ze bijvoorbeeld bij een strak fitnesstopje met een ingebouwde beha (!), het voorpand langer gelaten dan het achterpand, zodat buikjes handig gecamoufleerd worden.

Howatson's Nederlandse collega Myriam Mense is verantwoordelijk voor de nieuwe active wear-collectie van Nike Women, die je ook na het sporten kan dragen. ,,Ik heb mezelf de vraag gesteld: wat zou ik nu zelf willen dragen?'' zegt Mense. Dat leverde een stoere, maar ook meisjesachtige en een beetje sexy collectie op met minirokjes, tweekleurige shirts en knielange jacks. ,,Het leukste om te zien is dat vrouwen het dan op hun eigen manier gaan combineren. Zo moet het ook.''

Los van het uiterlijk moeten de ontwerpen prettig draagbaar zijn voor de beroepssporters, zodat ze beter kunnen presteren. Dat begint bij het al genoemde zakje en eindigt bij materialen die én ademen én warm houden én waterafwerend zijn én scheurbestendig. Het is er allemaal en soms zelfs in één ontwerp.

Zoals de all terrain-broek van Nike, gemaakt van Clima FIT dat water buiten houdt, ademt en niet snel scheurt. Maar de broek heeft ook pijpen waarvan het onderste deel afritsbaar is, zodat een driekwart broek ontstaat, een verstelbare riem in de taille en met klittenband verstelbare enkelbanden.

Of neem de Zone Control Shirts, die naadloos gebreid zijn en waarvan het breisel op sommige plekken een andere structuur heeft, zodat het bijvoorbeeld rondom de borsten extra steun geeft. Bij een dergelijk shirt is een beha, waarvan de bandjes vaak knellen of schuren, overbodig geworden. En zo zijn er nog veel meer uitgekiende details: van superlichte fleece-tops tot voorgevormde broeken, gebogen zijnaden en ingenieuze gaasstoffen.

,,Het ontwerpen van zo'n collectie is een lang proces'', aldus Mense en Howatson. ,,Alles is in eerste instantie ontworpen als wedstrijdmateriaal voor topsporters. Het is dus helemaal uitontwikkeld. Niet alleen qua design, ook qua kleur en materiaal.'' We kunnen dus met een gerust hart in onze nieuwe outfit naar de sportschool en ons daar een echte topsporter wanen. En onderweg even langs de bakker.

    • Jetty Ferwerda