Regelgeving junk e-mail

Het Europees Parlement wil EU-lidstaten vrij laten de mogelijkheden voor bedrijven en organisaties te beperken ongewenste junk-e-mail (zogenoemde spam) naar computergebruikers te sturen. Een voorstel van de Europese Commissie die voorafgaande toestemming van consumenten (`opt in') nodig maakt, werd met ruime meerderheid verworpen. EU-ministers buigen zich in december over de kwestie. Het Europarlement, dat medebeslissingsrecht heeft, spreekt zich daarna in tweede lezing opnieuw uit.

De Europese Commissie wil tegen zin van bedrijven strengere en geharmoniseerde regels in de EU. In sommige landen (o.a. Groot-Brittannie) geldt de `opt out', waarbij consumenten achteraf te kennen geven de e-mails (o.a. reclame) niet te wensen. Nederland wacht op Europese regelgeving.

De Europese consumentenorganisatie BEUC is tegen `opt out' omwille van consumentenbescherming. Volgens een onderzoek van de Europese Commissie kost het de consument jaarlijks 10 miljard euro aan telefoontikken om de e-mails te openen, lezen en verwijderen, terwijl het e-mailen bedrijven vrijwel niets kost.

Het Europarlement stemde wel voor beperkingen van commerciële boodschappen via sms of fax, waarvoor voorafgaande toestemming nodig zal zijn. Ook wil het Europarlement voorafgaande toestemming bij zogenoemde cookies.

Dit zijn stukjes software die na het bezoek van websites ongemerkt in de computer van gebruikers worden opgeslagen en waarvan internet-adverteerders en de elektronische handel gebruik maken om de toegang tot hun websites te vergemakkelijken en tellingen te verrichten.

Het Europarlement stemde gisteren verder in met voorstellen die overheden wegens ,,openbare veiligheid, defensie en staatsveiligheid'' de mogelijkheid geven elektronische data van personen te onderzoeken.