Beurs zet UPC direct op strafbank

Kabelexploitant UPC staat met onmiddellijke ingang op het `strafbankje' van de Amsterdamse beurs. Oorzaak is de omslag naar een negatief eigen vermogen van driekwart miljard euro (1,6 miljard gulden).

Dit blijkt uit de derde kwartaalcijfers die de onderneming vandaag heeft bekendgemaakt. UPC belandt daarmee tussen lotgenoten als DAF, Fokker en het kortgeleden toegetreden biotechnologiebedrijf Pharming.

Het negatieve eigen vermogen is veroorzaakt door de verliezen van UPC en komt eerder dan verwacht. De afgelopen drie maanden boekte de onderneming een nettoverlies van 711 miljoen euro. Dit is inclusief herwaarderingen van belangen in de bedrijven SBS (televisiestation) en Primacom (kabelactiviteiten). Vorig jaar bedroeg het verlies over dezelfde periode nog 639 miljoen euro.

De Amsterdamse beurs heeft vanochtend bekendgemaakt dat als UPC drie maanden lang op het strafbankje staat het fonds uit de AEX-index verdwijnt. Dat zou dan op maandag 14 januari gebeuren. De onderneming laat in een verklaring weten dat toetreding tot de strafbank geen gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering.

De nieuwe topman van de kabelexploitant, de Ier J. Riordan, zegt te werken aan verbetering van de balans en daarmee het eigen vermogen. Maar onduidelijk is wanneer dat effect moet sorteren.

De handel in het aandeel werd vanochtend door Euronext stilgelegd wegens toetreding tot de strafbank. Vanaf 11.00 uur werd de handel hervat. De koers daalde direct met 17 procent.

De omzet van het bedrijf klom de voorbije drie maanden van 258 miljoen euro naar 342 miljoen euro, een stijging van 33 procent. Volgens UPC is die dubbelcijferige groei de vrucht van de triple-play strategy: het aanbieden van digitale televisiediensten, kabeltelefonie en internettoegang.

UPC zegt vast te houden aan de eerder uitgesproken financiële doelstellingen. Voor het gehele jaar zal het bedrijfsresultaat (ebitda) ongeveer uitkomen op 185 tot 190 miljoen euro negatief. Volgend jaar moet deze indicator positief worden, aldus UPC.

Uit de cijfers blijkt dat UPC-dochter Chello in Europa nu 464.000 internetaansluitingen heeft, waarvan 215.000 in Nederland. Verder heeft UPC momenteel 375.000 abonnees voor kabeltelefonie, waarvan iets minder dan de helft in Nederland.