Berlijn gefilmd als ontworteld Taipei

Dat de 33-jarige Maria Speth voor haar afstudeerfilm In den Tag hinein dit jaar in Rotterdam een van de drie Tiger Awards won, lijkt een zaak van poëtische rechtvaardigheid. Niet alleen volgt het International Film Festival Rotterdam de ontwikkelingen in de jonge Duitse cinema op de voet, Speth sluit ook nauwgezet aan bij de stijl waarin Aziatische Rotterdamfavorieten als Tsai Ming-liang en Hou Hsiao-hsien de ontworteling en de eenzaamheid van de grote stad in betekenisvolle beelden weten te vangen.

In den Tag hinein schetst de belevenissen van een 22-jarige vrouw (Sabine Timoteo) die haar leven geen richting wil of kan geven. Ze woont in bij haar broer en diens gezin, verdient haar brood achter de kassa van een zelfbedieningsrestaurant en pleegt af en toe voor de kick een winkeldiefstal.

Als ze de hele nacht gedanst heeft, sluipt ze bij haar vriendje in bed, die daar niet wakker van wordt, want hij leidt een zeer gedisciplineerd bestaan, als zwemmer in de nationale kernploeg. Voor een nieuw perspectief zorgt een Japanse vlam, die net iets beter Duits spreekt dan Timoteo's personage Engels. Een keuze tussen beide mannen, de blonde zwemmachine of de charmante oosterling, wil en kan ze niet maken.

Zo schematisch als het klinkt, zien de tegenstellingen in Speths film er ook uit. De poging om Berlijn te filmen als een Europees Taipei, een labyrint van vervreemding en ontheemdheid, is meer bewonderenswaardig dan geslaagd. Voor een eindexamenfilm is In den Tag hinein buitengewoon ambitieus, als bekroond debuut lost Speth haar talrijke beloften niet helemaal in.

In den Tag hinein. Regie: Maria Speth. Met: Sabine Timoteo, Hiroki Mano, Florian Müller-Mohrungen, Sabine Riedel, Nicole Marischka. In: Het Ketelhuis, Amsterdam.