Treintaxi beperkt afstand tot NS-station

Treintaxi's gaan maximaal acht kilometer rijden om klanten van en naar het NS-station te halen en brengen. Dit is een van de maatregelen die de beheerder Transvision vanaf 1januari 2002 doorvoert om de dalende passagiersaantallen te keren. Verder moeten in bedieningsgebieden minimaal 4 procent vaste NS-klanten wonen, zo heeft Transvision maandag laten weten.

Gevolg is dat de situatie op ongeveer de helft van de NS-stations niet verandert, in dertig gevallen staat een inkrimping op het programma en in acht gevallen een uitbreiding. Op tien stations stopt de Treintaxi, omdat er te weinig vraag is of omdat NS daar geen treinen meer laat rijden. Daar staat tegenover dat uit onderzoek is gebleken dat op veertien locaties juist behoefte is aan de Treintaxi. Het komend jaar zullen hier taxi's gaan rijden.

De NS-dochter wil vooral de kwaliteit verhogen en de wachttijd verminderen. Uit onderzoek is gebleken dat 70 procent van de passagiers op het station binnen tien minuten na een melding wordt opgehaald, 30 procent moet langer wachten. Belangrijkste oorzaken van de langere wachttijden zijn een toename van de files (met name op provinciale wegen) en de steeds langere afstanden die moeten worden afgelegd.

Treintaxi had in 1997 nog 3,8 miljoen passagiers, daarna liep het terug tot 3 miljoen vorig jaar. Momenteel heeft de taxi een dekkingsgraad van ruim 60 procent. Het tekort, vorig jaar 17 miljoen gulden, wordt volledig gefinancierd door de NS.