Rhodes' zang kleurt fraai bij elektronica

Toen Lamb een jaar of vijf geleden debuteerde, sprong het duo van zangeres Louise Rhodes en muzikant-programmeur Andy Barlow vooral in oog en oor door de combinatie van lieflijke liedjes en de heftige ritmes van de drum 'n' bass. Op het nieuwe album What Sound groeperen de beats zich zelden meer in de vorm van ratelende breakbeats, al is de titel van de vorige cd, Fear Of Fours (in de zin van de bonkende 4-to-the-floor-beat uit bijvoorbeeld de house), nog altijd van toepassing.

Rhodes en Barlow zijn zo'n contrastrijk stel dat niemand op hoeft te kijken van de interne strubbelingen die het bestaan van het duo bijna hadden gekortwiekt. Zij staat lijzig en statisch bij de microfoon, zodat je niet het idee krijgt dat de muziek van Lamb ook als dansmuziek te gebruiken is. Hij is een echte spring-in-'t-veld, voor wie zijn plek achter de knoppen te klein is: geregeld loopt hij vooraan op het podium het publiek op te jutten of slaat hij woest op een Afrikaanse trommel.

Maar ze passen toch weer wonderwel bij elkaar. Louise Rhodes is een opmerkelijke zangeres, het introverte spiegelbeeld van Björk maar dan een octaaf omlaag getransponeerd. Haar zang houdt altijd een gekunstelde toets, wat onverwacht fraai bleek te kleuren bij de grillig voortslingerende elektronische geluiden die Barlow uit zijn kastjes trok.

Via het videoprojectiescherm was te zien wat hij tussen zijn sprongen en fratsen door nu eigenlijk deed achter zijn mengtafel en sampler. Dat bleek niet al te veel te zijn: hij hoefde alleen de voorbespeelde en -geprogrammeerde geluiden in goede banen te leiden. Dat bleek niet storend en wel effectief, want hoewel de inbreng van de drie ingehuurde begeleidingsmuzikanten enigszins verbleekte bij Barlows elektronische patronen, bleek de combinatie van `echt' en geprogrammeerd in opmerkelijk evenwicht. Ook daarom kon Lamb op de eerste avond van de lopende Europese tournee, die het duo komende maand nog twee keer naar Amsterdam brengt, op veel bijval rekenen. Als het groepsgeluid iets te veel neigde naar chaos, zoals toen de contrabassist een kruisbestuiving tussen free jazz en sample-manie tot stand probeerde te brengen, zakte de aandacht in. Maar die kwam snel terug en verdween zelfs niet meer toen Barlow vóór de toegift het publiek een meditatie-oefening liet doen.

Concert: Lamb. Gehoord: 12/11, Nighttown Rotterdam. Herhaling 12/12 en 13/12, Paradiso Amsterdam.

    • Jacob Haagsma