Ramp met Airbus lijkt ongeluk

Een Airbus A300 van American Airlines is gisteren kort na vertrek van het vliegveld J.F. Kennedy in New York neergestort op een woonwijk. Alle 260 inzittenden zijn omgekomen. De Amerikaanse autoriteiten gaan ,,vooralsnog'' uit van een ongeluk.

Het ongeval voltrok zich op Veterans Day, terwijl elders in New York een VN-top plaatsvond. President Bush werd tien minuten na de crash op de hoogte gesteld. Hij onderbrak een vergadering van de Nationale Veiligheidsraad. Na overleg met het Witte Huis sloot de Federal Aviation Authority de drie belangrijkste vliegvelden van New York: JFK, La Guardia en Newark. Alle tunnels en bruggen naar Manhattan werden geruime tijd afgesloten. Het gebouw van de Verenigde Naties was enige tijd ontoegankelijk.

Toen duidelijk werd dat het waarschijnlijk geen nieuwe terreuraanslag was, werd het verkeer binnen New York weer vrijgegeven. De Amerikaanse luchtmacht vliegt desondanks extra patrouilles boven de stad. President Bush sprak zijn medeleven uit met de zwaar getroffen stad, maar moedigde Amerikanen aan toch te reizen en ,,zo gewoon mogelijk hun leven te leiden''.

Het onderzoek naar de toedracht wordt uitgevoerd door de National Transportation Safety Board (NTSB) in nauwe samenwerking met het Federal Bureau of Investigation (FBI). Iedere ongebruikelijke aanwijzing kan het onderzoek veranderen in een misdaadonderzoek. Beide zwarte dozen zijn gevonden: de een bevat geluid uit de cockpit, de ander vitale vluchtgegevens. De meeste lichamen van inzittenden zijn geborgen.

AA-vlucht 587 vertrok gisterochtend om 9.14 uur met een uur vertraging, wat gebruikelijk is door de veiligheidsprocedures die sinds de aanslag op het World Trade Center gelden. Bestemming was de Dominicaanse Republiek. Veel inzittenden waren Dominicanen. In de Verenigde Staten wonen naar schatting een miljoen Dominicanen, velen in New York. In de stad werden gisteravond rouwbijeenkomsten gehouden voor de Dominicaanse gemeenschap.

Het vliegtuig kwam enkele minuten na de start neer op Rockaway, een smal gedeelte van de New Yorkse deelgemeente Queens tussen de zee en de Jamaica Bay. Uit die baai is gisteren het staartstuk opgevist. Zeker twaalf huizen werden zwaar getroffen of volledig verwoest door de inslag van het vliegtuig en de daarop volgende brand. Zeker acht wijkbewoners worden vermist.

Niet bij het onderzoek betrokken deskundigen sluiten sabotage of een ander misdrijf niet uit. Zij waren gisteren verbaasd dat één motor van de tweemotorige A300 zich volgens ooggetuigen in de lucht van het toestel had losgemaakt. Zoiets komt zelden voor, al gebeurde het ook negen jaar geleden bij de Bijlmerramp. [Vervolg ONGELUK: pagina 4]

ONGELUK

Piloot loosde deel van brandstof

[Vervolg van pagina 1] De in 1988 door American Airlines in gebruik genomen Airbus had twee CF6-80C2 motoren van General Electric. De ene motor was kort geleden nagekeken, de andere was binnenkort aan een tienduizend uursbeurt toe. De FAA liet motoren van dit type in maart extra goed controleren op scheuren in de rotorbladen. Die konden fatale schade veroorzaken.

Het optreden van een complete motorstoring ten gevolge van dergelijke scheuren was ontdekt tijdens onderhoud op de grond van een Boeing 767. In augustus gaf de FAA instructie de ophanging van deze motoren aan Boeing-vliegtuigen te verstevigen. Die aanwijzing gold niet voor Airbus-toestellen.

Volgens de gouverneur van New York, George Pataki, heeft de piloot kort na de start een deel van zijn brandstof boven water geloosd. Dat wijst erop dat hij besefte dat het vliegtuig in gevaar was en dat hij de rampzalige gevolgen van het neerstorten probeerde te beperken.

Aandelenbeurzen in Europa reageerden geschokt op de nieuwe ramp, maar herstelden zich in de loop van de dag enigszins. De New Yorkse beurzen besloten de dag minder negatief. De Dow Jones-index verloor een half procent terwijl de Nasdaq zelfs licht steeg.

Vooral aandelen van luchtvaartmaatschappijen kregen een nieuwe klap. Zij waren na de ramp op 11 september al zwaar in mineur en vlogen met gemiddeld 25 procent minder passagiers. Gevreesd wordt dat sommige een verdere terugslag niet overleven. Het moederbedrijf van American Airlines, AMR, moest gisteren negen procent prijsgeven. Delta Airlines daalde meer dan tien procent in waarde.

reportage pagina 4

hoofdartikel pagina 9

    • Marc Chavannes