Maar Loekie blijft Loekie

Opeens ziet de Ster er een beetje anders uit. Het statische blokjeslogo, dat sinds 2 januari 1967 meer dan een miljoen keer is uitgezonden aan het begin van ieder reclameblok, is vorige week vervangen door iets beweeglijkers: de naam Ster in een transparante ruit, geprojecteerd over beelden van winkelende voorbijgangers. Zo hoopt de Stichting Ether Reclame, die binnenkort 35 jaar bestaat, zich voortaan wat levendiger en bijdetijdser te presenteren.

Het oude gezicht was volgens een recent imago-onderzoek wel herkenbaar, maar ook ,,stoffig en ambtelijk''. Bij de adverteerders en mediabureaus riep het vooral associaties op met het monopolistische verleden. ,,De eerste 25 jaar waren wij monopolist'', zegt Peter Boots, hoofd marketing bij de Ster, ,,maar de laatste tien jaar, door de komst van de commerciële zenders, niet meer. We zijn daarom ook sterk veranderd, en dat willen we nu beter laten zien.''

Daarnaast was er een technische reden om een nieuwe huisstijl te maken, aldus Boots: ,,Het blokjeslogo is nogal gedetailleerd en dat maakt dat het op internet niet zo goed overkomt. Je ziet dat veel bedrijven daar tegenwoordig last van hebben; een strakker logo is op het net veel beter.''

Intussen is ook de website van de Ster geheel heringericht. Men kan nu bijvoorbeeld een databank raadplegen, die antwoord geeft op de vraag welke muziek bij welke commercials wordt gebruikt, omdat de Ster daarover vaak wordt gebeld. Voorts is er een verhaal in korte hoofdstukjes over de geschiedenis van de reclame, dat eindigt met de conclusie dat de vrouw in de meeste spotjes slimmer is dan de man: ,,Speelt een vrouw in een commercial de hoofdrol, dan is er meestal ook een man in het spel. Van tevoren is al duidelijk dat hij het onderspit zal delven; net als in de echte wereld zijn reclamevrouwen net ietsje slimmer dan reclamemannen. Zoals bij Cora van de vleesfabriek Mora, die telkens weer haar chef meneer De Man te snel af is.''

Te midden van alle veranderingen blijft één gezichtsbepalend aspect van de Ster sinds 2 januari 1972 onveranderd: Loekie de Leeuw. ,,Hij is er om de reclame leuker te maken'', zegt Boots. ,,Al vind ik wel dat hij van deze tijd moet zijn. Maar dat is moeilijk. Poppenanimatie is nu eenmaal een oude techniek. Een jaar of twee geleden hebben we met computeranimatie geprobeerd hem een nieuw uiterlijk te geven, maar dat was Loekie niet meer.''

De mascotte is onverminderd populair. Volgens de laatste cijfers vindt 90 procent van de kijkers hem leuk. Niet voor niets staat de vraag naar verkoopadressen voor de ,,pluche Loekie-knuffel'' in de lijst van de meest gestelde vragen op de site. Het antwoordt luidt dat die niet te koop is. Nu nog niet, tenminste. Het wachten is op de webwinkel die de Ster wil openen.

De vraag is intussen of ook de reclame zelf nog wel zo geliefd is. Twee weken geleden publiceerde het maandblad Reader's Digest de resultaten van een onderzoek naar de ,,tv-beleving'' in Nederland. Daaruit bleek dat 82 procent van de Nederlanders vindt dat er te veel reclame op de televisie te zien is. Eén op de vijf ondervraagden haakt vaak af bij het begin van een reclameblok, en slechts één op de zeven kijkt de blokken meestal helemaal uit. Natuurlijk is Reader's Digest als concurrent op de advertentiemarkt niet geheel onpartijdig, maar alarmerend lijken die uitkomsten wel.

Toch trekt de Ster het zich niet aan, aldus Peter Boots, al was het maar omdat de publieke omroep veel minder reclame uitzendt dan de commerciële zenders: ,,Wij zijn de partij met de minste reclame van allemaal.'' Bovendien heeft hij kritiek op de vraagstelling. ,,Als je aan mensen vraagt of er te veel reclame is, zeggen ze altijd ja. Dat is net zoiets als vragen of men bereid is méér belasting te betalen. Maar het wordt heel anders als je erop wijst dat het een noodzakelijk kwaad is, en dat er zonder de reclame veel te weinig geld voor de programma's zou zijn.''