Hoes excelleert als sullige man tussen strijdende vrouwen

`Jij breekt de dingen open, dat is zoiets bijzonders in onze leeftijdscategorie', zegt Henk tegen zijn vrouw Eva. Ze hebben net gedanst, met de voorzichtige stijfheid van oudere mensen. Een Eierdans. Henk en Eva zijn een echtpaar dat elkaar na jaren samenzijn opnieuw lijkt te ontdekken. Ze dansen weer, flirten voorzichtig, tot de plotselinge terugkeer van hun volwassen dochter Mimi het hervonden geluk verstoort.

Eierdans is samen met het Het kind van de Smid, dat eerder deze maand in première ging, onderdeel van de Expeditie die Toneelgroep Oostpool in de Arnhemse Schouwburg heeft ondernomen. Een `proeve van de manier waarop Oostpool in de toekomst de relatie met de Nederlandse schouwburgen en publiek vorm wil geven', noemt de groep het project zelf.

De huisschrijver van Oostpool, Peer Wittenbols, schreef de tekst voor Eierdans. Voor de verandering is de regie dit keer niet in handen van zijn vaste kompaan Rob Ligthert, maar nam regisseur Ignace Cornelissen die taak op zich. Cornelissen, artistiek leider van de Vlaamse groep Het Gevolg, heeft gekozen voor een sobere aankleding. Het decor is een witte rol zeil die zich vanaf de wand over de vloer uitstrekt. Aan de zijkant staan achteloos een paar tafels en stoelen.

In die setting worden de scènes strak, bijna fragmentarisch, opgebouwd. De acteurs komen op, een lichtbak met tl-lampen wordt aangeknipt, ze brengen hun tekst en met een piepje gaat het licht weer uit. Volgende scène. In de afstandelijke sfeer die daardoor ontstaat gedijt de tekst van Wittenbols in eerste instantie wonderwel. Het is komisch om te zien hoe deze mensen volkomen serieus langs elkaar heen lijken te praten. Een voorbeeld. Mimi: ,,Waar is Papa naartoe?'' Eva: ,,Heet ik Papa?'' Mimi: ,,Ik stel een vraag.'' Eva: ,,Ik geef een antwoord.''

Vooral Hans Hoes (Henk) kan goed uit de voeten met die vreemde combinatie van absurde alledaagsheid. Hij excelleert als ietwat sullige oudere man, die steeds meer in een spagaat tussen zijn strijdende vrouwen terechtkomt. Maar als in de laatste drie kwartier het drama steeds sterker het verhaal in sluipt, gaat het gestileerde spel wringen met de pijn die de drie familieleden elkaar aandoen. Eva pikt het niet dat ze haar man opnieuw met haar dochter moet delen en probeert Henk te dwingen tot een definitieve beslissing. De scènes worden langer en de taal emotioneler, maar de sfeer blijft afstandelijk. Dat werkt niet. Het is duidelijk dat Cornelissen heeft geprobeerd recht te doen aan de knappe tekst van Wittenbols, maar met zijn rigoureuze stijlkeuze knijpt hij op de lange duur het gevoel uit de voorstelling.

Voorstelling: Eierdans door Toneelgroep Oostpool. Gezien: 10/11 Schouwburg Arnhem, Arnhem. Aldaar t/m 24/11. Inl. (026) 443 7343 of www.oostpool.nl.

    • Jowi Schmitz