Bladeren

BusinessWeek

Dracula leeft en heet Jan Toerist. Is het niet de afgezette dictator Ceausescu die de burgers van Sighisoara uitzuigt, dan is het wel het ministerie van Toerisme. BusinessWeek beschrijft hoe de Roemenen een toeristische trekpleister proberen te maken van graaf Dracula's geboortestad door de vampierlegende nieuw leven in te blazen. De Roemeense minister van Toerisme, Dan Matei-Agathon, paait de inwoners van het vestingstadje met de belofte dat een deel van de opbrengst van Dracula-park is bestemd voor de restauratie van de middeleeuwse bebouwing. Als hij zijn beloftes kan waarmaken, betekent dat de redding van de stad en haar inwoners, betoogt BusinessWeek. Want de investeringen van 31,6 miljoen dollar moeten per jaar 27 miljoen dollar aan inkomsten opleveren. Maar de inwoners van Sighisoara, dat op de UNESCO-lijst van Wereld Erfgoed staat, hebben er een hard hoofd in, omdat de voorzieningen van het stadje de stroom toeristen nu al niet aan kunnen, laat staan als het bezoek vertienvoudigt tot een miljoen bezoekers per jaar.

The Economist

Wie iets wil verkopen via een beurs of veiling moet dat in het weekend doen, want dat levert twee procent meer op dan verkoop op werkdagen. En wie er een plaatje bij doet kan rekenen op een meerwaarde van 11,3 procent. The Economist ontleent deze bevindingen aan een onderzoek van de University of Notre Dame in Indiana. De onderzoekers baseren hun conclusies op gegevens over duizenden muntveilingen op eBay in de periode van 1999 tot 2001. Uit het onderzoek bleek ook dat verkopers die te goeder naam en faam bekend staan 6,8 procent meer voor hun munten incasseerden dan hun collega's van lager allooi.

Red Herring

Microsoft, Nintendo en Sony zijn verwikkeld in een strijd op leven en dood, als we Red Herring mogen geloven. Het strijdtoneel is de markt voor spelcomputers en -programma's. De inzet van hun spel is de zeventig procent groei van de markt die voorspeld wordt, van 49,9 miljard dollar dit jaar tot 85,7 miljard dollar in 2006. En dat is de kampvechters veel waard. Ze zullen de komende anderhalf jaar samen anderhalf miljard dollar uitgeven aan reclame voor de X-box, de Gameboy, en Playstation 2. Hoezo, recessie?

Die Zeit

Als je wilt weten wat de economische toekomst brengt, kun je beter naar mooie benen kijken dan luisteren naar de economen van de Commerzbank. Volgens Die Zeit voorspelden deze nog deze zomer dat de economische situatie zich na drie maanden ten goede zou keren. Het blad bespreekt de manier waarop economen en analisten de toekomst voorspellen. Hun indicatoren zijn niet alleen gebaseerd op cijfers, maar ook op enquêtes naar wat consumenten en bedrijven verwachten. Strikt genomen is elke voorspelling die verder reikt dan drie maanden een slag in de lucht. Wie meer wil verdwaalt al snel in een doolhof van `kruiscorrelaties, Granger-causaliteitstests' en andere multidimensionale indicatoren. En als zulke indicatoren dan ook nog indianenverhalen opleveren, is de lengte van de rokken een aantrekkelijk alternatief.

Börse on Line

Het bulderen van kanonnen en raketten zegt weinig over de ontwikkeling van de economie. De vergelijking tussen Pearl Harbor en Ground Zero gaat mank, waarschuwt Börse on Line. In 1941 was de waarde van Amerikaanse aandelen net zeventig procent gedaald na de krach in 1929, terwijl ze in 2000 duurder dan ooit waren. Wel is het volgens het blad mogelijk dat de koers van staatsobligaties daalt, evenals in 1941. Maar het beste is om Amerikaanse aandelen en obligaties te mijden als de pest. Want de hausse duurt al sinds 1982, en elke trend heeft een eind.

Wirtschaftswoche

Als godsdienst opium voor het volk is, wat is opium dan voor de islam? Voor het Talibaan-regime is dat geen vraag: godsdienstigheid dwing je af met geweld, en opium exporteer je als wapen in de strijd tegen ongelovigen. Volgens Wirtschaftswoche is het Talibaan-regime druk doende om 2.800 ton opium op de markt te brengen, goed voor 280 ton heroïne. De waarde daarvan ligt volgens Interpol tussen de veertig en de tachtig miljard dollar. Ter vergelijking: de jaaromzet op de Europese markt wordt geschat op twintig miljard dollar.

Fast Company

Kleine aankopen doen via internet is een doodlopend spoor. Niemand, schrijft Fast Company, voelt er veel voor om daar veel tijd aan te besteden. Zelfs de meest prominente voorvechters van internet beginnen in te zien dat consumenten het internet zien als een gratis medium, en dat ze veel minder over hebben voor de meeste producten dan de aanbieders willen geloven. Zo nemen ze liever een abonnement dan dat ze bij elke pagina opnieuw moeten nadenken over de betaling. Internetaanbieders proberen goedkope factoren als content en computervermogen te verkopen als iets kostbaars, en gaan er ten onrechte van uit dat de consument alle tijd van de wereld heeft.