Plastic classics

Waarom dragen zoveel Napolitanen hun horloge niet om de linker-, maar om de rechterpols? Wie erop let zal zien dat de vraag relevant is, al laat een eenduidige uitleg zich niet geven. De mare gaat dat tien jaar geleden de Swatch-horloges onder jonge Napolitanen zo'n knetterend begeren opriepen dat hordes scooterboefjes er speciaal op gingen jagen. In het oververhitte en geconstipeerde Napels heb je als bestuurder al snel een arm op de portierpost liggen en ben je kansloos voor de snel meanderende mannetjes die het hebben gemunt op horloges en zonnebrillen.

Niet alleen in Napels, maar ook in de rest van Italië zijn Swatchhorloges zeer populair geweest. In de Milanese Via Montenapoleone vlogen een paar jaar geleden de met Invicta-rugzakjes getooide schoolkinderen elkaar nog in de haren als de Swatch-boetiek een nieuwe collectie kleurrijke creaties openbaarde. Ooit was een horloge het gekoesterde erfstuk van vader, maar daarin heeft het bijna twee decennia oude Swatch verandering gebracht. Dankzij de jaarlijks wisselende modellen en de prijzen van het merk hebben heel wat mensen een `horlogegarderobe' opgebouwd. Een aantal jaren geleden vierde het bedrijf, dat al is uitgeroepen tot de redder van de Zwitserse horloge-industrie, de verkoop van het honderdmiljoenste exemplaar. Om de bezitsdrang wat extra te stimuleren heeft het merk heel listig een hype weten te creëren door het uitbrengen van speciale oplagen die zijn ontworpen door kunstenaars, modeontwerpers en andere bekende designers. Met zijn limited editions tracht Swatch te suggereren dat het bij zijn klokjes om meer gaat dan tikkende plastic massaproductie. Een ware horlogecollectioneur zal niet warm lopen voor deze vorm van beperkte edities. Zo worden de Christmas specials doorgaans in een oplage van dertigduizend gemaakt en komen de overige limited editions in een oplage van 9.999. Sommige zeer beperkte oplages, zoals de creaties van Keith Haring en Kiki Picasso, belanden voor vele tienduizenden guldens onder de veilinghamer.

Deze week komt het merk wederom met, in de woorden van de producent: `de exclusiefste Swatch ooit'. Hij wordt uitgebracht in een serie van 2.222 stuks en wordt geafficheerd met de woorden: `Pardon de vous faire tourner la tête...' Conform de trend van grotere en dikkere horloges is ook de Diaphane One wat forser uitgevallen dan het oorspronkelijke Swatch-model. Het aardige van deze limited edition is dat zowel de voor- als achterzijde transparant is, met als grote bijzonderheid dat het hele uurwerk in dertig minuten een draai van 360 graden maakt. Het mechanisme zorgt voor een fraai roterend schouwspel. Er zijn maar enkele horlogemerken die dit ingenieuze mechaniek toepassen, waaronder het fijnproeversmerk Brequet. Aan de voorzijde van het echappement van de Diaphane is een gouden laagje aangebracht met daarin een echte saffier. Ook is er aan de achterzijde boven het cijfer twaalf een Wesselton 0.075 diamant ingelegd. Niemand die de edelsteen kan zien, maar juist dit onzichtbare genoegen doet de liefhebber van gelimiteerde tijdsaanduiding de aanschafprijs van 3.333 euro vergeten.

Swatch Diaphane One, 2.222 exemplaren, prijs 3.333 euro. Verkrijgbaar vanaf donderdag 15 november a.s. Voor meer informatie: www.swatch.com. Verzamelaarsclub: Swatch The Club, inschrijvingen bij de Swatch-dealer.