Libertel: markt voor gsm zal amper groeien

Libertel Vodafone verwacht dat de markt voor mobiele telefonie het komende jaar nauwelijks meer zal groeien, aldus het telecombedrijf vanochtend bij de de presentatie van halfjaarcijfers. Het percentage Nederlanders dat mobiel belt is het afgelopen jaar gestegen van 61 naar 75, een niveau waarop verdere klantengroei volgens het telecombedrijf beperkt zal blijven.

Interim-bestuursvoorzitter D. Jones, die de onlangs vertrokken J. de Wit is opgevolgd, zei dat Libertel zich nog meer zal moeten richten op klantenbinding, kostenbesparing en nieuwe producten. Vooral het percentage prepaidbellers, klanten die met telefoonkaarten bellen, moet in het totale klantenbestand naar beneden, aldus Libertel. Deze bellers zijn minder trouw en brengen minder op dan abonnementhouders (postpaid).

Libertel, dat een gebroken boekjaar hanteert, zag zijn klantenbestand in zes maanden (tot en met september) stijgen tot 3,2 miljoen, 8 procent meer dan een jaar eerder. Ten opzichte van het halfjaar hiervoor (oktober tot april) daalde het aantal klanten echter lichtjes. Die daling is volgens Libertel grotendeels te wijten aan een `opschoning' van het klantenbestand. Libertel heeft afgelopen zomer 200.000 mobiele telefoons afgesloten, hoofdzakelijk van prepaid-klanten, die volgens het telecombedrijf niet meer in gebruik waren.

De omzet steeg de afgelopen zes maanden ten opzichte van de eerste helft van vorig boekjaar met 16 procent, tot 645,5 miljoen euro. De nettowinst nam toe van 35,4 naar 55,1 miljoen euro, een groei van 56 procent. Financieel bestuurder A. Schuit zei vanochtend ,,erg trots'' te zijn op het resultaat, gezien de sterk toegenomen concurrentie, de afnemende economische groei en een verzadigde markt. Volgens Libertel is nog onduidelijk welk effect de groeivertraging van de economie gaat hebben op de klanten.