De hogere wiskunde van kabelbedrijf UPC

In de koers van UPC zit al maanden geen beweging. Woensdag presenteert het bedrijf nieuwe cijfers.

Wie de koers van UPC bekijkt, ziet een horizon. Het aandeel van de kabelexploitant schommelt al maanden gemiddeld rond de 50 eurocent. Af en toe gaat er iets van af, soms komt er wat bij. Woensdag presenteert het concern derdekwartaalcijfers.

Beleggers hebben zich massaal afgekeerd van het aandeel. UPC is voor hen een wiskundig probleem van een hogere orde. De financiële constructies van het bedrijf zijn zo ingewikkeld – de term financial engineering valt niet voor niets regelmatig – dat beleggers het voor gezien houden. Problemen die niet zijn op te lossen, laat je immers graag liggen.

Een voorbeeld is de aandeelhouderstructuur. UPC is beursgenoteerd, maar heeft een Amerikaanse aandeelhouder – UnitedGlobalCom – die de meerderheid van de aandelen bezit. UnitedGlobalCom wordt op haar beurt gecontroleerd door Liberty Media, een bedrijf van kabeltycoon John Malone.

En die laatste was vorige week nog in het nieuws. Malone kocht via zijn bedrijf UPC-obligaties ter waarde van 3,7 miljard gulden om de grip op het concern verder te verstevigen. Hoewel publiekelijk nooit uitgesproken, is duidelijk waar Malone met UPC naar toe wil: een Europese kabelexploitant door zijn Duitse kabelnetwerken samen te voegen met die van UPC.

De exercities van Malone lopen parallel met een probleem dat zich naar verwachting nog dit jaar openbaart: een negatief eigen vermogen veroorzaakt door de aanhoudende verliezen van UPC. De mogelijke consequentie is dat UPC op de Amsterdamse beurs verbannen kan worden naar het zogeheten strafbankje. Belangrijkste gevolg daarvan is dat de verhandelbaarheid tot een minimum zakt. Maar, zoals een Fortis-analist verklaart, de handel in het aandeel is toch al minimaal. ,,Uit beleggingsoptiek is dit aandeel niet meer interessant.''

Wat is er wél interessant aan UPC? Wellicht de uitrol in Nederland van elektronicakastjes van UPC die allerlei digitale diensten via de televisie mogelijk maken. De hamvraag voor de branche is of consumenten uiteindelijk bezwijken voor deze nieuw manier van televisie kijken.